Masterstudent på samfunnskommunikasjon Arne Borgersen er et eksempel på at praksis kan være et steg nærmere arbeidslivet. Etter praksisperioden hos Nye Veier ble han tilbudt en deltidsstilling hos virksomheten.

Borgersen har alltid tenkt at han skal bruke kommunikasjonsutdannelsen sin til noe samfunnsnyttig. Dermed ble Nye Veier en spennende plass å søke når praksisperioden sto for tur.

– Jeg må innrømme at jeg har litt innflytelse hjemmefra på det området. Pappa sitter i styret i NSB, så vi er nok litt over gjennomsnittet opptatt av tog, vei og fremkommelighet generelt, sier Arne med et smil.

Fikk jobbtilbud

Hans hovedoppgave hos Nye Veier har vært å lage en ny nettside, hvor målgruppen er brukerne av veiene virksomheten bygger. Men når man først er blitt en del av en virksomhet, så står fort andre oppgaver for tur i tillegg.

– Jeg har fått være med på mange møter, og på å planlegge en leverandørkonferanse Nye Veier holdt i Oslo, forteller UiA-studenten.

Arne gjorde en så vesentlig og god jobb i Nye Veier at de ikke ville la ham gå med det første. Da siste uken i praksisperioden var i gang fikk han tilbud om en midlertidig ansettelse hos virksomheten.

– Kommunikasjonsstaben i Nye Veier er ikke stor, og derfor har vi engasjert Arne til å jobbe for oss ved siden av studiene. Studiene er selvsagt viktigst, men vi tror vi kan ha gjensidig glede av hverandre. Arne får praktisert kommunikasjonsfaget, mens vi får enda mer glede av hans ferdigheter og innsikt, sier kommunikasjonssjef i Nye Veier Christian Altmann.

Anbefaler praksis

Masterstudenten snakker varmt om praksis. Selv har Arne vært i praksis tre ganger i studieløpet, og det er noe han ikke ville vært foruten.

– På grunn av mine perioder i praksis har jeg funnet ut hva jeg vil jobbe innenfor, forklarer han.

Arne legger ikke skjul på at det er erfaringen som gjør praksis attraktivt, men han mener også at praksisperioden kan være hyggelig.

– Du blir en del av virksomheten. Alle hilser på hverandre. Det eneste er at det blir en del navn å huske på, sier han og ler.

Også Nye Veier er fornøyde med praksis-samarbeidet.

– Nye Veier har stor glede og nytte av et godt samarbeid med UiA. Vi har både studenter i praksis, i sommervikariater og også et godt samarbeid med Trainee Sør. Vi hadde Arne hos oss i seks uker i høst. En slik praksisordning gir oss mye, både i form av fersk kompetanse, kapasitet og andre viktige bidrag til vårt kommunikasjonsarbeid, avslutter Altmann.