Dette semesteret har statsvitenskapsstudent, Ida-Christin Vant Johansen (26), praksis ved Senter for Likestilling ved Universitetet i Agder. Denne uken er hun sendt til Arozzo i Italia for å holde foredrag om det kjønnssegregerte arbeids- og utdanningsmarkedet i Europa.

Ida-Christin (26) på plass på FEMINA-konferansen i Arozzo, Italia.

– Jeg valgte praksis fordi jeg ønsket å få mer ut av studietiden min, og det er et pluss at det vil se positivt ut på CV-en min i fremtidige jobbsøkingsprosesser, forteller Ida-Christin. Det er utrolig spennende og lærerikt å få komme tett innpå hvordan senteret jobber på daglig basis. Samtidig er det krevende å kombinere praksis, studie, deltidsjobb og et sosialt liv, men jeg håper og tror at det viser at jeg har både vilje og pågangsmot.

Som en del av praksisen er Ida-Christin denne uken sendt til Arozzo i Italia for delta på FEMINA-konferansen hvor Senter for Likestilling er deltakende som “Advisory board”. FEMINA-prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom ulike land som Italia, Hellas, Spania, Romania, Nederland og Sverige og formålet med prosjektet er å bedre legge til rette for at kvinner skal velge STEM-yrker (science, technology, engineering, math).

– Min oppgave under konferansen er å holde foredrag om det kjønnssegregerte arbeids og utdanningsmarkedet i Europa. Jeg skal opplyse om hvilke problemer det kjønnssegregerte arbeids- og utdanningsmarkedet skaper og hvorfor det er så viktig å strebe for at dette blir mer kjønnsbalansert. Jeg synes det er kjempespennende å få denne muligheten, og jeg er sikker på at jeg vil reise hjem fra Italia med masse ny kunnskap.

Ida-Christin nøler ikke da vi spør om hun har noen tips til andre studenter:

– Velg praksis hvis du kan! Det å få et innblikk i en organisasjon kan bidra til å gi en åpenbaring for hva man ønsker på en fremtidig arbeidsplass - for eksempel hva slags arbeidsoppgaver man trives med, og hva man ikke trives med. Det er virkelig en god erfaring å ha med seg, i tillegg til at det definitivt er et pluss på CV-en. Jeg anbefaler å møte opp den dagen de ulike praksisplassene blir presentert for å se om det er noen som appellerer og vekker interesse hos deg!

Tekst: Anne Espeland Berg