Dataingeniør Huy Quang Vu fant arbeidsgiveren sin SQS på Kompetansetorget da han var student på UiA i Grimstad. I år representerte han selv det internasjonale selskapet på Karrieredagen.

Huy Quang Vu (t.h.) i prat med en student på Karrieredagen i Grimstad.

Huy (23) kommer fra Kristiansand og startet på dataingeniør-linja her i Grimstad i 2012. Da han ble ferdig i fjor var tiden inne for å starte i arbeidslivet.

- Jeg jobber som Junior Consultant i SQS – Software Quality Systems – et globalt selskap som er rettet mot test og kvalitetssikring av små og store IT-systemer.

SQS har eksistert i over 30 år, og kommer opprinnelig fra Tyskland. I dag har selskapet over 4600 ansatte med kunder innenfor alle sektorer. I Norge har de flest kunder innenfor helse, bank og forsikring, samt noe statlig. De leverer tjenester innen blant annet funksjonell-testing, ytelses-testing, test-automatisering, test-ledelse og sikkerhetstesting.

- Da jeg skulle søke jobb gikk jeg inn på Kompetansetorget på UiA, og så at SQS hadde en post der. Jeg sendte inn en CV og søknaden til mailadressen jeg fant der. Kort tid etter ringte sjefen fra SQS. Etter en uke var jeg på intervju, og så fikk jeg denne jobben.

- Hvorfor gikk du inn på Kompetansetorget?

- De snakket litt om det på skolen, også hadde jeg sett det på UiAs Facebook-side. Jeg kikket litt på stillingsannonsene på Kompetansetorget, og fant SQS der.

Det var altså Kompetansetorget som var grunnen til at Quang Vu jobber der han jobber i dag. Kompetansetorget legger til rette for at studenter og virksomheter kan komme i kontakt i studenters overgang til arbeidslivet, men også en portal for å sette virksomheter og studenter i samarbeid om bachelor- og masteroppgaver.

- Nå er du tilbake på universitetet du har gått på selv – på Karrieredagen. Hvordan føles det?

- Jo, det er blandede følelser. Jeg ser mine klassekamerater som går på masterlinja, og mange bekjente på andre og tredje år. Det er veldig hyggelig. De kom bort til meg tidligere i dag da jeg representerte selskapet, og de er veldig interessert i det. Jeg håper også at jeg får møte lærerne mine før jeg drar tilbake til Oslo.

Foto: Morten Rosenvinge
Tekst: Susanne Hulda Tollerød