Når du har logget inn med UiA-brukeren din er det neste steget å fylle ut profilen din, dersom du ønsker å bli funnet av virksomheter. Her finner du karrieveiledernes tips til hvordan du lager en god profil.

- Hensikten med profilen din bør være å gjøre arbeidsgivere nysgjerrige på deg, forklarer Silje Holteberg, karriereveileder ved UiA. Den bør vekke en interesse som gjør at potensielle arbeidsgivere klikker seg inn på LinkedIn-profilen din, eller laster ned CV-en din som inneholder mer detaljert informasjon om deg og din kompetanse.

Vekk interesse og bruk LinkedIn

• I profilen din på Kompetansetorget er det en funksjon som gjør det mulig å lenke direkte til LinkedIn-profilen din.
  • Last opp en oppdatert versjon av CV-en din.
  • Det er viktig å holde både CV-en og en eventuell LinkedIn-profil oppdatert. Les mer om våre karriereveilederes 10 tips til en god CV, og hvordan du får den ultimate LinkedIn-profilen.

Trenger du hjelp til LinkedIn?
UiA Karriere arrangerer kurs som er verdt å få med seg:
- Grimstad: 14. November, kl 15:15 – 17:00. Se mer informasjon her.
- Kristiansand: 15. November, kl 12:15 – 14:00. Se mer informasjon her.

Generelle tips

• Kryss av for fagområder som egner seg for ditt studium. Du vil da kunne motta relevante oppgaveforslag og stillingsutlysninger på e-post.
  • Huk av for "offentlig profil" for å gjøre det mulig for virksomheter å finne deg. Flere virksomheter finner studenter direkte fra den offentlige listen over studenter.
  • Har du skrevet en prosjektoppgave, bachelor- eller masteroppgave i samarbeid med arbeidslivet tidligere? Registrer den under «fullført oppgave». Husk å dele lenken på din profil slik at potensielle samarbeidspartnere kan se dine erfaringer.

Profilbildet

• Det er viktig å ha et profesjonelt bilde som viser hele ansiktet ditt, fra skulder og opp. Bildet skal være profesjonelt og nøytralt. Smil, slapp av og ikke gjør deg til.

Profilteksten

• Profilen din bør ikke inneholde for mye tekst. Ideelt sett bør du bruke teksten til å gjøre arbeidsgivere nysgjerrige på deg slik at de klikker seg videre inn på LinkedIn-profilen din, eller laster ned CV-en din som inneholder mer detaljert informasjon om deg og din kompetanse.
  • Fortell kort hva dine faglig interesser er. Har du et par favorittemner? Er det noe spesielt innen ditt studie som du synes er mest spennende? Hvilke ferdigheter og hva ser du etter (oppgavesamarbeid, sommerjobb, fast stilling?)
  • Du kan også skrive helt kort om hva du liker å gjøre på fritiden, om du er aktiv i en studentaktivitet eller annet frivillig arbeid. Eksempelvis: «Jeg er en aktiv IT-student som liker å bruke fritiden min på å spille volleyball og være et aktivt medlem i linjeforeningen Systematicus»

Eksempel på profiltekst.