Studentene fra IT og informasjonssystemer har samarbeidet med virksomheter i regionen i sine bachelorprosjekter. Offentlige aktører som Fylkesmannen og Kristiansand Brann og Redning er godt fornøyde med resultatet og uttrykker at de ønsker å ta løsningene i bruk videre.

Veileder for bachelorprosjektene, Hallgeir Nilsen, ser det som positivt at studentene inngår samarbeid med det offentlige.

– Vi ser at offentlige virksomheter er noe underrepresentert når det kommer til oppgavesamarbeid på vårt institutt, men det er en sektor som ligger langt fremme på mange områder, og som vi ønsker større innpass i, forteller han.

Nilsen mener grunnen til at det er færre oppgaver i samarbeid med offentlige aktører, er at det finnes en del utfordringer ved å inngå slike samarbeid.

– Det er en del standarder og retningslinjer man må forholde seg til i samarbeid med offentlige aktører og store virksomheter, som kan være utfordrende for studenter. Systemer må kobles sammen på riktig måte og det er generelt mange tilpasninger som må gjøres. Som vi ser er det likevel flere grupper som tar disse utfordringene på strak arm. At virksomhetene ønsker å bruke det studentene har utviklet vitner både om at de gjør en god jobb og at det er rom for flere slike samarbeid i fremtiden.

Enklere Flammbært-hverdag

Flammbært er brannvesenets gode hjelper. Bamsen skal hjelpe med å bedre brannsikkerheten i barnehagen, og bidra til at barna blir bevisste på og gjør noe med brannsikkerheten hjemme. Men når kommer egentlig Flammbært til din barnehage?

Dette har Geir Håkon Svendsen, Thomas Ørsnes og Tor Hakli sørget for at du får et kjapt svar på. Studentene har nemlig utviklet en nettside for Kristiansand Brann og Redning som inneholder alt man trenger å vite om Flammbært-prosjektet.

– Målet har vært å lage en funksjonell nettside og gjøre prosjektet mer organisert, slik at Flammbært og brannvesenet kan hjelpe barnehager også utenfor Kristiansand, forteller Svendsen.

Espen Hovde fra Kristiansand Brann og Redning forteller at bachelorgruppen har gjort en strålende jobb med nettsiden.

– Det er et nyttig organiseringsverktøy for oss å bruke når vi skal ut til over 70 barnehager, og ikke minst nå som vi ønsker å ta prosjektet ut til hele Agder. Dessuten besitter ingen av oss i brannvesenet den tekniske kompetansen de har hjulpet oss med, forteller han.

Hovde ser heller ikke bort ifra at samarbeidet med IT-studentene på UiA kan fortsette.

– Dette er andre året vi er med på et slikt bachelorprosjekt. Det har gitt gode erfaringer, så vi ønsker å fortsette samarbeidet med studenter ved UiA, konstaterer han.

Oppgaveforslagene legger de selvfølgelig ut på Kompetansetorget.

Fylkesmannen får orden på tekniske enheter

Det er ikke bare brannvesenet som får organiseringshjelp fra IT-studentene. Også Fylkesmannen i Aust- og Vest -Agder har fått utviklet et nytt system for å bedre den digitale hverdagen.

– Vi kaller det en ”Inventory Manager”. Den består av en app og en nettside som holder styr på tekniske enheter, som PC’er, iPader og lignende, som de ansatte ved fylkesmannen bruker, forklarer Lars Martin Risdal.

Han forteller videre at det tidligere var problemer med at slike ting forsvant, men det blir det altså slutt på nå.

– Vi har gjort det slik at det er mulig å se lokasjonen hvor enheten befinner seg, i tillegg til å legge inn kommentarer om det for eksempel er blitt gjort service eller endringer på enheten, forteller Risdal.

Gruppen er ganske sikre på at Fylkesmannen vil ta deres Inventory Manager-system i bruk.

– I morgen skal vi ned til kontoret for å installere systemet på de ansattes telefoner og maskiner, så det virker som de er positive til at det skal tas i bruk, forteller Atilla Sjusdal.

Video fra EXPO- arrangementet finnes her.

Tekst og foto: Ine Rossebø Knudsen

Video: Arne Martin Larsen