Gå til hovedinnhold

- Samarbeid mellom arbeidslivet og UiA gjør våre utdanninger mer attraktive. Dette er midt inn i vår identitet som et universitet med fokus på yrkesrettet utdanning, sier rektor Torunn Lauvdal.

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi treffer virkelig pedagogen hjemme når hun utfordres på nytten av kontakt mellom utdanning og arbeidsliv og hvilken betydning det har for studenter å løse oppgaver knyttet til arbeidsplasser. Lauvdal har en doktorgrad i pedagogikk ved NTNU og har jobbet på Arbeidsforskningsinstituttet, SINTEF og Agderforskning før hun ble rektor i 2007.

– Å teste ut kunnskap i praksis skaper læring.  Studentene får hjelp til å realitetsorientere seg og se mulighetene som ligger foran dem, sier hun.

Samtidig er den akademiske tilnærmingen viktig for å utvikle studentene og gjøre dem i stand til å takle arbeidslivet.

– Bacheloroppgaven ble gjort obligatorisk på alle studiene, for nettopp å hjelpe studentene til å nærme seg den vitenskapelige måten å tenke på.  Det undersøkende aspektet blir sentralt når studentene skriver bachelor- og masteroppgaver, sier Lauvdal.

UiA får mange gode tilbakemeldinger fra arbeidsplasser med studentprosjekt.  Bedrifter, virksomheter og organisasjoner får ikke bare kontakt med en student; men med et helt fagmiljø.  Samarbeid med de faglig ansatte gir kontinuitet over tid.

– Gjennom samarbeidet får bedriftene løst en oppgave og samtidig satt et perspektiv på egen virksomhet. De får en jobb utført – og studentene får prøvd seg. Det er en god match, sier Lauvdal.