Studentene fra IT og informasjonssystemer har samarbeidet med virksomheter i regionen i sine bachelorprosjekter. Flere av studentgruppene fant oppgaven på Kompetansetorget.

- Vi er veldig takknemlige for at virksomhetene tar oss så godt imot, sier veileder Hallgeir Nilsen. Her er han (foran) sammen med fornøyde studenter.

Å jobbe sammen med bedrifter er erfaringsmessig mer spennende for studentene enn en vanlig bacheloroppgave, fordi det er en reell arbeidssituasjon. Kompetansetorget er veldig nyttig. De får mulighet til å bygge nettverk og vise hva de kan, sier veileder Hallgeir Nilsen.

Tilrettelegger for bedre bredbåndstilknytning

Bredbåndsdekningen i Lillesand er ikke optimal. Faktisk er det enkelte hus som mister internett bare det begynner å regne. Det har denne studentgruppen tatt tak i.

- Vi har laget en portal for Lillesand kommune. Her kan innbyggerne legge inn opplysninger om dårlig tilknytning, sier student Eirik Ariel Fredriksen.

Kommunen bruker opplysningene i dialog med nettleverandørene, slik som Canal Digital. Dersom mange av meldingene kommer fra samme område, tipser de om at tilknytningen bør bli bedre her.

- Det er gøy fordi det er et reelt prosjekt, og en god referanse å ha med seg. Portalen er allerede tatt i bruk, sier Pål Strat Sandnes, en av studentene i gruppen.

Gruppe for Lillesand kommune

Fra Venstre: Eirik Ariel Fredriksen, Aleksander Jacobsen, Oddvar Tengesdal, Christer Jonassen, Pål Strat Sandnes og Andreas Brovig fra Lillesand kommune.

Gjensidig verdi i samarbeidet

Virksomhetene som blir med på samarbeidet får også mye igjen for det. De får gratis arbeidskraft, og studentene tar prosjektene veldig seriøst.

Andreas Brovig fra Lillesand kommune har vært kontaktperson for studentgruppen. Han forteller kommunen jobber strategisk med bredbåndsutbyggingen, og her er prosjektet helt sentralt.

- Det er ekstremt gøy å se hva disse guttene leverer. Jeg har fått så mye mer enn det jeg har bedt om. De er kjempedyktige både på design og funksjonalitet. Jeg er superfornøyd, sier Borvig.

Utviklet turneringssystem

En annen gruppe har utviklet et turneringssystem for spillet Shuffleboard på Håndverkeren. Denne jobben fikk de gjennom IT-selskapet Evry Consulting.

- Deltakerne registrerer turneringen og poengene i en app. Dette gjør poengfordelingen og turneringsrundene synlig på storskjerm, sier Eirik Kvarstein, en av tre studenter på prosjektet.

Gruppe for Evry Consulting

Fra venstre: Eirik Kvarstein, Kristoffer Lund og Jens Holm

- Systemet blir forhåpentligvis tatt i bruk, men først vil vi teste systemet i praksis på Håndverkeren sammen med Evry, sier Kristoffer Lund.

Et slikt samarbeid er bra mat for CV-ene deres, som nå blir sendt rundt i Evry Norge.

- Studentene har levert over forventningene mine. De to årene jeg har veiledet grupper har vi hatt full klaff både med studentene, og med prosjektet, sier Jenny Eide, som har vært veileder for prosjektet deres i Evry.

Studentene har jobbet hele semesteret med prosjektene. Nå er de ferdige med bachelorgraden sin, og kan være fornøyd med vel overstått.

Se oversikten over alle gjennomførte oppgaver.

Tekst og Foto: Susanne Hulda Tollerød