På studiet Byggdesign har de hvert år rundt 80 studenter som skriver bacheloroppgaver – og de aller fleste skrives for næringsliv og offentlig sektor.

- Vi har lange tradisjoner for oppgavesamarbeid hos oss. Hvert år får vi rundt 30 bacheloroppgaveforslag til omkring 20 studentgrupper. Det blir altså konkurranse mellom oppdragsgiverne for å få sine oppgaver valgt, sier senioringeniør Paul Svennevig ved Fakultet for realfag og teknologi, Institutt for ingeniørvitenskap.

Studentene på Byggdesign-studiet skriver oppgavene sine om våren, og høsten er derfor tid for utvelgelse.

- Når vi har fått inn alle forslagene, så inviterer vi oppdragsgiverne til å komme og presentere oppgavene for studentene.  Så lenge det er overskudd av oppgaveforslag, må de gjøre en jobb for å selge oppgavene inn til studentene, sier Svennevig.

Motiverte studenter
Oppdragene kommer som regel fra bygg- og anleggsbransjen, ingeniørkontor, offshorebedrifter og virksomheter innen offentlig sektor.

- De fleste studentene skriver sin oppgave for eksterne oppdragsgivere, sier Svennevig.

- Vi ser tydelig at studentene motiveres av å jobbe med noe «reelt» som kan bli brukt i det virkelige liv, fortsetter han.

- Har du inntrykk av at samarbeidspartnerne deres tar i bruk kunnskapen og ideene studentene kommer frem til i disse oppgavene?

- Ja, mange av oppgavene er av stor nytte for bedriftene. Ideene og innspillene studentene kommer med blir veldig ofte tatt med videre i driften.

Ønsker flere samarbeidspartnere
På Byggdesign er de altså så heldige å ha overskudd av eksterne forslag.

- Men vi vil gjerne ha enda flere forslag fra flere aktører som ønsker å ta del i denne typen samarbeid. Det krever at man setter av tid til god oppfølging og veiledning av studentene, men veldig mange har godt utbytte av samarbeidene.

PS. Bacheloroppgavene på Byggdesign har emnekode BYG 300.