Sett Sjøbein arrangerte på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet tre bootcamper for masterstudenter i ulike landsdeler i 2018. UiA-student Anne-Lene Semb (25) deltok på årets siste Bootcamp i Trøndelag.

UiA-student Anne-Lene Semb (t.h) deltok på marin student-bootcamp. Foto: Sett Sjøbein

UiA-student Anne-Lene Semb (til høyre) deltok på marin student-bootcamp. Foto: Sett Sjøbein

Hensikten med bootcampen er å la motiverte studenter fra ulike studieretninger bli bedre kjent med sjømatnæringen. Gjennom bootcampen får studentene innsikt i hvilke muligheter de har til å finne spennende jobber selv om de ikke har studert tradisjonelle marinefag.

Anne-Lene Semb studerer Statsvitenskap og ledelse ved UiA. Tidligere i høst fant hun utlysningen til Sett Sjøbein på Kompetansetorget, og hun ble nysgjerrig og bestemte seg for å søke. Det angrer hun ikke på at hun gjorde.

- Det har vært utrolig gøy å være med på Sett Sjøbein. Jeg har lært veldig mye om fiskeoppdrett og sjømatnæringen generelt. Det er en kompleks næring, og i løpet av denne uken har jeg fått et lite innblikk i fremtidige utfordringer, samt hvilken kompetanse de kommer til å ha bruk for. Det var veldig gøy å oppdage at jeg som statsviter også vil kunne ha noe å noe å tilføre næringen, og jeg føler meg mer rustet til å søke på stillinger jeg tidligere trodde jeg var uaktuell for.

Fiskeriministeren kåret vinnerne

I løpet av uken har studentene besøkt en rekke ulike bedrifter, og har dermed fått mulighet til å stifte nye bekjentskaper og knytte nettverk. De siste dagene av Bootcampen ble brukt på tverrfaglig oppgaveløsning. Studentene ble delt inn i grupper og fikk en oppgave de skulle løse på 48 timer, og deretter presentere løsningsforslaget for hele Teknologi- og servicekonferansen. Ingen ringere enn fiskeriminister, Harald Tom Nesvik, kåret vinneren av konkurransen.

- Det var utrolig utfordrende å være i en gruppe hvor alle hadde ulik fagbakgrunn og synspunkter. Likevel gjorde dette at vi kom frem til en kompleks løsning som vi var veldig stolte av å kunne presentere. Vi vant dessverre ikke konkurransen, men underveis lærte vi utrolig mye om både  næringen, og det å jobbe tverrfaglig med innovasjon. Det tror jeg er en nyttig erfaring å ha med seg videre i karrieren.

Anbefaler studenter å gripe muligheter

Semb er storfornøyd med uka, og anbefaler andre studenter å gripe mulighetene de får i løpet av studietiden.

- Dette har vært utrolig gøy og lærerikt, og jeg anbefaler alle som får muligheten til å søke til neste år. Jeg har blitt kjent med mange nye mennesker og fått et større nettverk samtidig som jeg har lært mye om en næring jeg tidligere ikke visste så mye om. På et generelt grunnlag tror jeg det er viktig at vi som studenter griper de mulighetene vi får og tør å utfordre oss selv. Å søke på dette  var litt utenfor min komfortsone, men jeg sitter igjen med mange nye erfaringer, ny kunnskap og masse positive opplevelser - så jeg er veldig glad for at jeg utfordret meg selv og ble med!

Tekst: Anne Espeland Berg
Foto: Sett Sjøbein