Ingrid Lothe Eldholm og Camilla Rye er studenter på UiA i Grimstad. De har landet hver sin stilling hos Avinor som bygger ny terminal på Bergen lufthavn.

Camilla Rye (t.v.) og Ingrid Lothe Eldholm på den nye terminalen på Flesland. Her står de i den kommende avgangshallen. Foto: Privat

– Det gøyeste er å se at det jeg har lært på studiet kan brukes i praksis, sier Eldholm.

Terminalen på Flesland har vært UiA-studentenes arbeidsplass fra juni til august i år. Eldholm jobber i prosjektledelsen og Rye jobber i byggledelsen.

– Dette er et stort prosjekt, med veldig mange ulike aktører og mennesker involvert. Tempoet er høyt og løsninger må komme kjapt slik at framdriften på bygget ikke stopper opp, sier Eldholm.

Eldholm skal til på siste året på masterstudiet i industriell økonomi og skal snart ta fatt på siste året på sin bachelor i byggdesign. Sammen bidrar de to studentene med hver sin kompetanse.

– Vi får jobbe med så mange flinke folk. Det inspirerer meg til å gjøre mitt beste for å kunne bli like dyktig som dem en dag, sier Rye.

Les mer om prosjektet

Mange om beinet

Kampen om jobbene er ofte hard for studentene. Mangel på arbeidserfaring er et problem for mange studenter fordi de stiller svakere blant jobbsøkere som har vært i arbeidsmarkedet en stund.

– Det er veldig vanskelig for oss studenter å få jobb som er relevant for studiet. Høgskolene og universitetene burde jobbe enda tettere sammen med næringslivet, slik at flere blir forberedt på arbeidslivet, sier Rye.

Jobbene de nå har fått er heldigvis svært relevante, men de har selv stått på for å bli ansatt. Eldholm har jobbet i elektro-avdelingen hos Sweco tidligere, og benyttet nettverket sitt der for å få jobben.

– Nå er jeg ute på byggeplassen. Det er kjempegøy å se hvordan bygget blir til bit for bit. Det eneste som er kjedelig er rolige dager, eller å gå på befaring ute når det regner sidelengs, sier hun.

Rye har også fått jobben gjennom bekjentskaper. Dette er hennes første sommerjobb innen faget, og hun har tips til andre som søker etter relevant jobb.

– Start tidlig å lete etter sommerjobb. De store firmaene har ofte flest søkere, så prøv å lete etter litt mindre tilgjengelige jobber. Bruk nettverket ditt – det er alltid noen som kjenner noen, sier Rye.

Finn ledige stillinger for studenter på Kompetansetorget.

Verdifulle erfaringer

I løpet av sommeren har studentene slukt kunnskap og høstet erfaringer som de kommer til å få god bruk for senere.

– På skolen lærer man teorien, men man må ut på en byggeplass for å lære hvordan det fungerer i praksis, sier Eldholm.

– Jeg har lært masse om forholdet mellom byggherre og entreprenør, om HMS og hvor viktig sikkerhet er. Jeg har fått god bruk for det jeg har lært på studiet. Det har gitt meg en forståelse for forskjellige prosesser i prosjektet, sier Rye.

De har begge vært med på såkalte milepælsbefaringer. Det betyr at de er med og kontrollerer at entreprenørene er ferdige med det de skal i henhold til kontrakten og til avtalt tidspunkt.

– Disse åtte ukene har jeg hatt en bratt læringskurve, men jeg føler det har gått veldig bra. Dette er hva jeg vil drive med videre. Derfor vil jeg lære mye og gjøre mitt beste, sier Rye.

Eldholms plan er å fortsette i Sweco. Aller helst vil hun ha en jobb som kombinerer prosjektledelse og elektro. Men først skal studentene gjøre seg ferdig med utdannelsen. Eldholm pakker sekken for å ta et semester på utveksling, mens Rye drar tilbake til studiestart i Grimstad.

Kom i kontakt med virksomheter på Kompetansetorget.

Tekst: Susanne Hulda Tollerød