Tilgang til Internett er en menneskerett – det ble slått fast av FN i 2011. Personer med rusutfordringer i kommunale boliger har likevel som regel ikke denne tilgangen. Dette har Sindre Johansen gjort noe med i arbeidet med bacheloroppgaven sin.

Allan Aass er den første brukeren som fornøyd mottok datautstyret. F.v.: Tyra Rachel Torp (Birkenes kommune), Allan Aass, Mikael Snaprud (UiA/Tingtun), teknisk veileder Frode Haugsand (Tingtun) og student Sindre Johansen.

I samarbeid med Birkenes kommune, veiledere fra UiA, NAV og Norsafe har han laget et oppsett for internettjenester på en «mini-datamaskin» som gjøres tilgjengelig for brukere i kommunale boliger. Beboerweb-prosjektet skal gi personer med rusutfordringer tilgang til Internett, for at de skal kunne bruke vanlige tjenester som nettbank, kontakt med NAV eller bruk av YouTube.

- Det er viktig for både personvernet og for selvstendigheten vi ønsker for beboerne at de får mulighet til å utføre disse tjenestene selv. Det handler om livskvalitet. Mange ønsker å kommunisere med familiemedlemmer eller bygge nye nettverk. Samtidig ser vi at når stor del av de ansattes tid går til disse tingene, taper vi tid som kunne vært brukt til for eksempel behandling, sier Tyra Rachel Torp. fra Birkenes kommune.

Prosjektet startet ved at Merete Foss Nilsen fra Birkenes kommune luftet problemstillingen for UiA-professor Mikael Snaprud. Dilemmaet deres var at utstyr som datamaskiner og telefon er verdifullt og derfor lett omsettelig. Utstyret burde derfor være så billig at det ikke blir interessant å selge. Det er her student Sindre Johansens løsning kommer inn.

- Løsningen er bygget med gratis programvare og en enkel datamaskin på størrelse med et kredittkort som egentlig er laget for å lære programmering. Dataskjermer har vi fått til gjenbruk fra bedriften Norsafe som har oppgradert sine arbeidsplasser, sier Johansen.

På denne måten har prosjektet etablert en grønn IT løsning til under 700 kroner. Den er nå på plass i to kommunale boliger i Birkenes, og vil følges av fire nye før sommeren. Løsningen skal være enkel å bruke med tanke på dem med liten IT-erfaring.

Sindre Johansen

Student Sindre Johansen (til høyre), her sammen med Faglig veileder Mikael Snaprud, har satt opp en rekke vanlige internettjenester for brukerne.

- Jeg valgte dette prosjektet fordi jeg så at jeg fikk jobbe med hardware og operativsystemer, og at jeg fikk bruke mange ulike elementer fra utdanningen min. Samtidig er det meningsfullt at produktet kan gi rusmisbrukere en større frihetsfølelse. Jeg kjenner mennesker i en slik situasjon, og jeg har sett utfordringene de sliter med.  Det er svært motiverende å tenke på at prosjektet fortsetter, selv om min oppgave i denne omgang avsluttes.

Tyra Rachel Torp i Birkenes kommune jobber for en fortsettelse av prosjektet, og er på jakt etter sponsorer for å få internettoppkobling i boligene. Hun sier samarbeidet med UiA og arbeidet med studentoppgaven vært lærerikt og inspirerende.

- Dette prosjektet har vært en svært positiv opplevelse for oss, vi har fått drøftet ideer frem og tilbake og det har vært verdifullt å dele erfaringer og perspektiv. Vi ser på produktet som en salgbar vare til andre kommuner, og potensialet det har til å hjelpe mennesker gir en stor samfunnsverdi. Brukerne selv har store forventninger, og tror det vil gjøre en stor forskjell i sine liv, sier hun.

Prosjektet er utformet av Mikael Snaprud fra Tingtun AS i samarbeid med Merete Foss Nilsen og Tyra Rachel Torp fra Birkenes Kommune. Også NAV og Norsafe har bidratt i prosjektet.

Tekst og Foto: Erna Synnøve Kjensjord