Lakkenstova ligger to timers gange fra Ljosland skisenter. Disse studentene har laget et aktivitetshefte og et kart i løpet av praksisperioden for å øke bruken av hytta.

– Turistforeninga kommer til å jobbe videre med det vi har laget, og da er det ekstra motiverende å jobbe med, sier Bjørn Erik Opstadmo.

Opstadmo, Christian Dahl og Per Thomas Byrkjedal tar bachelorstudiet i idrett på Universitetet i Agder. Praksisemnet er en del av bachelorgraden, og en viktig del av forståelsen for faget.

– Vi lærer mer av praksis enn å sitte på skolebenken. Vi får rikere erfaringer, og blir mer bevisst på hva studiet handler om, sier Opstadmo.

– Teorien vi lærer på skolen lar seg ikke alltid overføre til virkeligheten. Derfor er praksis en viktig del av utdanningen, sier Dahl.

Studentene måtte prøve og feile med ulike ideer for å løse oppgaven, og tenke utenfor boksen for å få et bra resultat. Samtidig har de dyrket hobbyen sin.

Friluftsliv er en av mine største interesser, så praksisperioden har vært utrolig gøy. Jeg har hatt noen fantastiske dager ute i naturen sammen med mine gode venner, sier Byrkjedal.

Verdifull arbeidserfaring

– Gjennom denne oppgaven har jeg lært mye, og fått erfaring som man normalt ville fått i arbeidslivet. Jeg har også fått kontakter i en bransje som er relevant for mine studier, sier Byrkjedal.

I tillegg til aktivitetsheftet og kartet, har studentene forsket på virksomheten Den Norske Turistforening (DNT). De jobbet som en ekstern gruppe og analyserte DNT med et uavhengig perspektiv.

Studentene har hele veien jobbet tett med Per Thomas Skaanes, praksisveileder og fagsjef for friluftsliv i DNT Sør.

– Samarbeidet mellom oss og studentene har vært meget bra. Vi er veldig fornøyd, både med det praktiske arbeidet de har gjort, og med det teoretiske arbeidet der de har undersøkt DNTs virksomhet, sier Skaanes.

DNT holder også gjesteforelesninger på friluftslivlinjen ved UiA der de presenterer foreninga og hva den jobber med.

– Dette er et toveis kompetansebytte, sier Skaanes.

Merverdi for DNT

Per Thomas Skaanes

– For DNT er praksissamarbeidet veldig nyttig. Flere unge mennesker blir klar over at friluftslivet er mangfoldig og variert, og tilpasset den nye generasjonen friluftsfolk, sier Skaanes.

Han slår fast at DNT ikke hadde gjennomført et så omfattende arbeid uten studentenes hjelp.

– Vi hadde ikke hatt ressurser til å utvikle den praktiske tilretteleggingen på fjellhytta. Vi hadde heller ikke kunne utføre det teoretiske arbeidet som studentene har levert, sier Skaanes.

DNT har samarbeidet med studenter i flere år, også fra andre studieretninger enn idrett og friluftsliv. Studenter som tar naturfagsdidaktikk PPU-studiet, har hatt praksis på DNT Sørs Newton-camp på Bjørnevannshytta.

Studentene har hatt ansvaret for realfagsdagen på campen, som kombinerer friluftsliv og naturfag. Her har studentene levert produkter som vannkraftverk, katapult, seilbåter, og raketter.

Det har vært verdifullt for oss hver gang. Vi vil gjerne fortsette med å være et attraktivt praksissted for UiA sine studenter, sier Skaanes.