Bachelorprogrammet i ernæring gir kompetanse om mat og ernæring, sunt og bærekraftig kosthold og utfordringer i samfunnet knyttet til ernæring. Gjennom studiet vil studenten opparbeide seg kunnskap og ferdigheter innenfor helsefremmende og forebyggende ernæringsarbeid. Studenten vil også lære om forskning og forskningsmetoder innen ernæringsfeltet. Det blir gitt praktiske leksjoner i matlaging og læring om planlegging av kosthold. I tillegg gis det kompetanse om de kompliserte sammenhengene mellom kosthold og kroppens funksjon. Gjennom studiet får studenter kompetanse til å gi kunnskapsbasert veiledning og råd om helsefremmende og forebyggende kosthold til grupper. Samtidig vil studenten tilegne seg kunnskap om politiske, nasjonale, globale og miljømessige utfordringer knyttet til mat og kosthold.
Informasjon om praksisperioden
Praksisperioden er på høsten (primært i uke 40-43).
Praksisen er ulønnet.
Praksisen er 10 studiepoeng. I tillegg til praksisen tar studentene to andre emner på 10 studiepoeng.
Omfanget for praksisen er totalt 112,5 timer som tilsvarer 15 arbeidsdager.
Praksisperioden kan etter avtale mellom UiA og praksissted organiseres ulikt, for eksempel tre sammenhengende uker, 15 enkeltdager eller 30 halve dager.
Studentene kan søke på en eller flere av praksisplassene som UiA har avtale med eller de kan finne egne relevante praksisplasser som må godkjennes av UiA.
Studenten leverer et skriftlig arbeid (teoretisk prosjektoppgave knyttet til praksisen) til UiA som eksamensoppgave. Oppgaven leveres individuelt eller i gruppe på to studenter.
Praksisstedet må oppnevne en veileder for studentene som også må levere en kort praksisrapport etter praksisen er avsluttet.
Emnet er et valgfag for studentene i ernæring.
Det er begrenset antall plasser tilgjengelig på de ulike praksisstedene.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Ha kunnskap om hvordan helsefremming fungerer i praksis, og hvordan helsefremmende arbeid utføres i den enkelte virksomhet
Ha kunnskap om, innsikt og trening i folkehelsearbeid som anvendt fag
Ha praktisk erfaring med helsefremmende arbeid
Ha bred forståelse for sammenhengen mellom forskning, teori og praktisk helsefremmende arbeid
Kunne reflektere over egne verdier og holdninger
Ha kompetanse vedrørende samarbeid og kommunikasjon med brukere og andre samarbeidspartnere
Ha erfaring med å definere og planlegge et utviklings- eller evalueringsprosjekt knyttet til praksisfeltet, som dokumenteres gjennom akademisk skriving
Ha grunnleggende kunnskap om implementering av prosjekter og tiltak i praksisfeltet
Dersom din virksomhet ønsker å se på muligheter for å ta imot studenter i praksis, ber vi deg svare på disse spørsmålene og sende de på mail til kontaktpersonen.
Merk at praksisperioden kun tilbys i høstsemesteret og utvelgelsen av kandidater til praksisplass skjer før studiestart. Det kan av den grunn gå tid før et mulig praksissamarbeid er etablert.
Det er begrenset antall studenter og praksisplasser. Det forutsettes også en kvalitetssikring med tanke på det faglige læringsutbytte for studenten, for at UiA kan inngå en avtale om praksissamarbeid. Av disse grunner kan ikke Universitetet i Agder garantere for et praksissamarbeid.