Masterprogrammet i samfunnskommunikasjon handler om kommunikasjon og samspill mellom organisasjoner og samfunn. Studiet kombinerer humanistise og samfunnsvitenskaplige perspektiver for å belyse kommunikasjonsrelaterte problemstillinger i samspillet mellom organisasjoner og samfunnet omkring.
Informasjon om praksisperioden
Praksisperioden er på høsten (fra september til oktober - uke 37 til uke 42)
Studenten er ute i praksis på fulltid i 6 uker (30 arbeidsdager)
Praksisen er ulønnet
Studenten leverer et skriftlig arbeid til UiA
Emnet er obligatorisk for studentene. I tillegg til praksis (10 studiepoeng) skal studenten parallelt ta 20 studiepoeng valgemner
Studenten søker til fakultetet som videreformidler søknadene til virksomhetene. Det er åpent for at virksomheten selv plukker ut kandidatene, og for at fakultetet gjør utvelgelsen.
Læringsutbytte:
Etter fullført emne skal studenten ha:
innsikt i de praktiske arbeidsoppgavene som knytter seg til kommunikasjonsarbeidet i den aktuelle organisasjonstypen, inkludert de prosesser, rutiner og metodologier som ligger til grunn for oppgavenes utførelse
kunne utføre en del av disse arbeidsoppgavene, samt kunne skissere de organisatoriske og samfunnsmessige forholdene som kontekstualiserer disse oppgavene og prosessene
Dersom din virksomhet ønsker å se på muligheter for å ta imot studenter i praksis, ber vi deg svare på disse spørsmålene og sende de på mail til kontaktpersonen.
Merk at praksisperioden kun tilbys i høstsemesteret og utvelgelsen av kandidater til praksisplass skjer i vårsemesteret (fra januar til mai). Det kan av den grunn gå tid før et mulig praksissamarbeid er etablert.
Det er begrenset antall studenter og praksisplasser. Det forutsettes også en kvalitetssikring med tanke på det faglige læringsutbytte for studenten, for at UiA kan inngå en avtale om praksissamarbeid. Av disse grunner kan ikke Universitetet i Agder garantere for et praksissamarbeid.