Masterprogrammet i spesialpedagogikk dreier seg om å legg til rette for at barn, unge og voksne med særskilte behov får utvikle seg som enkeltindivider og sammn med fellesskapet de tilhører. Som student lærer man å anvende spesialpedagogisk kunnskap om inkludering, rådgiving, spesialpedagogisk ledelse, lærevansker og særskilte behovsette. Det handler om å sette individrettede tiltak samt bygge kompetanse og utvikle organisasjoner, skoler og arbeidsplasser der mennesker med særlige behov tar del i fellesskapet.
Informasjon om praksisperioden
Praksisemnet er på høsten
Emnet består av forelesninger, seminar, diskusjoner og gruppearbeid.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Studentene skal gjennomføre til sammen 10 dager veiledet praksis.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
Kunne analysere skolens og barnehagens samfunnsmandat og pedagogiske mandat
Ha inngående kunnskap om skole og barnehage som organisasjon og det norske utdanningssystemet
Kunne anvende og forholde seg kritisk til ulike teoretiske tilnærminger til innovasjon og ledelse
Kunne løse sentrale lederoppgaver både på individ- og systemnivå kunne drive innovasjonsarbeid
Ha kunnskap om dialog og kommunikasjon og på en selvstendig måte kunne analysere ulike former for kommunikasjon internt i en virksomhet
Kunne analysere relevante faglige, yrkesmessige og etiske problemstillinger knyttet til ledelse av spesialpedagogisk virksomhet
Kunne begrunne, initiere og gjennomføre et spesialpedagogisk innovasjonsarbeid i praksis
Kunne anvende relevant fagkunnskap fra masterstudiet i form av teorier, metoder eller begreper for å utføre, utvikle eller evaluere arbeidsoppgaver i praksisvirksomheten
Kunne reflektere over forholdet mellom teori og praksis med utgangspunkt i erfaringer fra praksisoppholdet
Kontaktinfo
David Lansing Cameron. E-post: david.l.cameron@uia.no
Prosessen videre
Dersom din virksomhet ønsker å se på muligheter for å ta imot studenter i praksis, ber vi deg svare på disse spørsmålene og sende de på mail til kontaktpersonen.