Analyse og Design samt utvikling av en helt ny nettside for Digi-Agder, blant Digi-nettverkene.

Sammendrag for Kompetansetorget

Tittel:

Design og Webutvikling for Digi Agder

Bakgrunn:

Prosjektet "Design og Webutvikling for Digi Agder" ble utført av gruppe 03 ved bachelorprogrammet IT og informasjonssystemer ved Universitetet i Agder. Hovedmålet var å utvikle en brukervennlig nettside som skal fungere som et digitalt knutepunkt for offentlige ansatte i Agder-regionen og interesserte innbyggere. Nettsiden ble utviklet i samarbeid med Kristiansand Kommune for å forbedre tilgjengeligheten og brukervennligheten av digitale tjenester.

Prosjektbeskrivelse:

Nettsiden for Digi Agder er utviklet med fokus på brukervennlighet og tilgjengelighet. Prosjektet inkluderte en omfattende analyse av Digi Agders behov og forventninger gjennom intervjuer med nøkkelpersoner og eksperter. FACTOR-analysen ble benyttet for å definere nødvendige komponenter, mens Scrum-metodikken sikret en strukturert og fleksibel tilnærming til prosjektstyring. Prosjektet la vekt på kontinuerlig planlegging, effektiv kommunikasjon og kvalitetskontroll.

Metodikk:

1. Datainnsamling: Gjennomført intervjuer med nøkkelpersoner og eksperter for å forstå Digi Agders behov.

2. FACTOR-analyse: Brukt for å definere de nødvendige komponentene for nettsiden.

3. Scrum: Sikret en strukturert tilnærming til prosjektstyring med klare mål og regelmessige evalueringer.

Resultater:

1. Brukervennlighet og Tilgjengelighet: Den nye nettsiden har betydelig forbedret brukervennlighet og tilgjengelighet, noe som ble bekreftet gjennom brukertesting.

2. Økt Tilfredshet: Brukertester viste økt tilfredshet blant brukerne, bedre navigasjon, og enklere tilgang til informasjon og tjenester.

3. Effektiv Kommunikasjon: Effektiv kommunikasjon med oppdragsgiver og eksterne aktører gjennom hele prosjektet bidro til å sikre at alle krav og forventninger ble møtt.

Læringsutbytte:

Gjennom prosjektet har gruppen fått verdifull erfaring innen teknisk utvikling, prosjektledelse, og samarbeid med eksterne aktører. Erfaringene inkluderer betydningen av god planlegging, effektiv kommunikasjon, og kontinuerlig kvalitetskontroll. Prosjektet har også gitt innsikt i bruk av metodikker som FACTOR og Scrum i utviklingsprosjekter.

Konklusjon:

Prosjektet med å utvikle en nettside for Digi Agder har vært vellykket og oppnådd sine mål. Den nye nettsiden forventes å bidra til å styrke digitaliseringen i Agder-regionen ved å gjøre digitale tjenester mer tilgjengelige og brukervennlige for innbyggerne. Erfaringene fra dette prosjektet vil være nyttige i fremtidige utviklingsprosjekter og bidra til fortsatt innovasjon og forbedring av digitale tjenester.

Anbefalinger:

1. Kontinuerlig Brukertesting: Fortsette å utføre regelmessige brukertester for å identifisere forbedringsområder.

2. Innholdsoppdatering: Jevnlig oppdatere innholdet på nettsiden for å sikre at det forblir relevant og nyttig for brukerne.

3. Tekniske Forbedringer: Vurdere implementering av nye teknologier og funksjoner basert på brukernes tilbakemeldinger og teknologiske fremskritt.

4. Samarbeid med Interessenter: Fortsette tett samarbeid med interessenter for å sikre at nettsiden oppfyller deres behov og forventninger.

Dette sammendraget gir en oversikt over prosjektets mål, metoder, resultater, og læringsutbytte, som er opprettet for å presentere prosjektet på Kompetansetorget.

Publisert:2024-05-17
Studium: IT og Informasjonssystemer 3 årig Bachelor