I denne undersøkelsen har jeg kommet frem til at digitale hjelpemidler gir en positiv endring i motivasjonen for skolearbeid ved mestringsopplevelser og en bedre selvoppfatning. For elever med dysleksi kan digitale hjelpemidler være redningen i en tøff skolehverdag. Skolen må ta dette på alvor, ved å skaffe kunnskap rundt dysleksi og digitale hjelpemidler for å kunne hjelpe disse elevene. For å få en best mulig opplevelse av motivasjon ved bruken av digitale hjelpemidler har jeg kommet frem til at det er flere faktorer som spiller inn. Det er viktig med tidlig diagnostisering for å unngå elevenes nederlag så tidlig som mulig og for at utviklingen ikke skal stagnere. Elever som har fått diagnosen sent har i mange år hatt en negativ opplevelse i forhold til utvikling og læring. Informantene mine gir uttrykk for at støtte fra læreren og hjemmefra er viktig for dem for å kunne prestere optimalt gjennom en god opplæring i bruken av digitale hjelpemidler og oppmuntrende ord som øker innsatsen i skolearbeidet. Informantene mine har hatt ulike opplevelser ved de nevnte faktorene, men det er en enighet om at bruken av digitale hjelpemidler har vært til god hjelp i deres skolehverdag.
Publisert: | 2018-05-19 |
Grad: | Bachelor |
Studium: | Pedagogikk |
Leveringstidspunkt: | 2017 - Vår |