Bacheloroppgaven tar for seg hvordan Hove Drift AS kan bruke en Nasjonalparkstatus i sin markedsføringsstrategi, for å tiltrekke seg flere turister.
Det ble gjennomført intervju med relevante personer i andre nasjonalparker rundt om i landet, samt gjennomgang og analyse av tidligere forskning rundt temaet.
Av funnene var blant annet at de undersøkte nasjonalparkene hadde opplevd en økning i besøkstall etter at stedet fikk nasjonalparkstatus. Når det gjaldt bruken av nasjonalparkstatusen i markedsføringen, fant vi flere likhetstrekk fra de ulike undersøkelsene, særlig i segmenteringen. Våre hovedfunn fra de ulike undersøkelsene viser at den typiske forbrukeren av denne formen for naturbaserte turismeaktiviteter var høyt utdannede menn og kvinner i alderen 35-55. Disse menneskene hadde en interesse for natur og friluftsliv, og ble ofte motivert ut i fra et ønske om å lære noe nytt ute i naturen.
Publisert: | 2016-02-25 |
Grad: | Bachelor |
Studium: | Opplevelsesbasert Reiseliv |
Leveringstidspunkt: | 2014 - Vår |
Samarbeid: | Hove Drift AS |