Digitalisert påmelding av Refresh IT

Digitalisert påmelding av Refresh IT

Bakgrunn og Formål:

Refresh IT er en årlig konferanse arrangert av Instituttet for informasjonssystemer ved UiA, der hovedformålet er å knytte studenter i 3. klasse av bachelorprogrammet til relevante bedrifter. Dette skal fremme samarbeidet for kommende bacheloroppgave og potensielle fremtidige arbeidsplasser. Vår digitale løsning har til hensikt å effektivisere denne matching-prosessen.

Løsningens Karakteristikk:

Løsningen fungerer som et påmeldingsskjema der studenter kan uttrykke  hvilke bedrifter de er spesielt interessert i. Plattformen erstattet det tidligere manuelle, Excel-baserte systemet og inneholder begrensninger som forhindrer at enkelte studentgrupper monopoliserer alle bedriftene, og sikrer en rettferdig distribusjon av møtemuligheter. Samtidig så brainstormet gruppen over andre aspekter rundt arrangementet som kunne gjøre det enda mer vellykket.

Hovedoppgaven i starten av prosjektet var å forbedre påmeldingen til arrangementet. Gruppen løste dette ganske tidlig ved å implementere Jotform som er en nettbasert løsning for alt av oppretting av spørreskjema, nettbutikker og påmeldingsskjemaer. Etter denne løsningen ble godkjent av prosjektleder og deretter optimalisert for vårt bruksområde ble oppgavene til gruppen endret til en viss grad. Arbeidet gikk da til å organisere Refresh IT på en strukturert måte ved konseptualisering og idemyldring av forskjellige løsninger.

Gjennom praksisperioden oppdaget vi verdien av å tilpasse seg og være ressurssterk. Gruppen fant eksisterende løsninger og trakk veksler på erfaringer fra tidligere studenter og ansatte. Vår proaktivitet i å forberede samtaler og presentasjoner, selv under perioder med mindre arbeidsbelastning, viste våre evner til å holde momentum og engasjement. Mye av arbeidet ble gjort god tid i forveien, men som med alle arrangementer som skal arrangeres så skjer aller mest i dagene like før. Gruppen gjorde endringer helt opp til naten før selve arrangementet.

I retrospektiv har praksisen ved instituttet for informasjonssystemer vært en viktig og lærerik erfaring. Den har ikke bare forberedt våre faglige ferdigheter, men også gitt oss et realistisk innblikk i arbeidslivet innen IT-sektoren. Som vil være med på å forme videre lærdom og erfaring.

Publisert:2023-11-10
Studium: IT og informasjonssystemer