Denne oppgaven dokumenterer den omfattende prosessen med å utvikle en digital
markedsplass for Norsk Bygdesagforening. Ved å følge rammeverket for
Systemutviklingslivssyklusen (SDLC) navigerte gruppen prosjektet vellykket gjennom fasene
planlegging, analyse og design. Det ble tatt hensyn til menneskesentrert design (HCD),
brukersentrert design (UCD), PACT-rammeverket og Benyons prinsipper, noe som sikret at
det endelige designet oppfylte brukerbehov og spesifiserte krav.
Selv om designfasen ble fullført, vil implementeringen og videreutviklingen bli videreført av
Vekstkonsult. Deres rolle vil inkludere kontinuerlig samarbeid, integrering av
brukertilbakemeldinger. Denne oppgaven identifiserer områder for fremtidig utvikling,
inkludert forbedring av brukervennlighet og tillegg av nye funksjoner basert på MoSCoW-
prioriteringsmetoden.
Prosjektet har møtt og overvunnet flere utfordringer, som tidsstyring og tekniske
begrensninger, gjennom effektiv prosjektstyring og fleksible planleggingsstrategier som
Kanban og Gantt-diagrammer. Det forventede resultatet etter implementering, er en fullt
funksjonell digital markedsplass som øker synlighet, fremmer samarbeid og forbedrer
ressursutnyttelsen i treindustrien.
Prosjektets innvirkning strekker seg utover de umiddelbare målene, og bidrar til lokal
verdiskaping og miljømessig bærekraft. Anbefalinger for fremtidig utvikling inkluderer
regelmessige brukeranalyser, oppfølgingsundersøkelser og integrasjon av avanserte
funksjoner og teknologier. Denne oppgaven legger et solid grunnlag som Vekstkonsult og
Norsk Bygdesagforening kan bygge videre på, med mål om å tjene skog- og treindustrien i
Norge på en bærekraftig måte.
Publisert: | 2024-05-16 |
Grad: | Bachelor |
Studium: | IT og informasjonssystemer |
Leveringstidspunkt: | 2024 - Vår |
Samarbeid: | Norsk Bygdesagforening |