Evalueringsundersøkelse av Aquarama-prosjektet - Hvorfor oppnås ikke ønsket resultat og hva kan vi ta med oss videre?

Målet med oppgaven har vært å analysere et tiltak som inkluderer gratisbilletter til svømmeanlegget Aquarama Bad i Kristiansand for lavinntektsfamilier. Bakgrunnen for oppgaven er at gjennom prosjektet Nye Mønstre – Trygg Oppvekst har NAV sammen med prosjektleder ansvar for et prosjekt hvor lavinntektsfamilier skal få en opplevelse de ellers ikke ville ha fått. Dette prosjektet har i første omgang en tidsramme fra 2016 ut 2019. I 2017 var det hele 47 prosent av gratisbillettene som ikke ble brukt. Det er i denne sammenheng ønskelig å avdekke hva som kan være mulige barrierer for deltakelse og hvordan tilbudet kan legges opp bedre tilpasset lavinntektsfamiliene.
Oppgaven har en todelt problemstilling: 1. Hvilke barrierer er til stede for bruk av gratisbilletter i Aquarama-prosjektet? og 2. Hvordan kan det utvikles et bedre tilbud tilpasset målgruppen? Det teoretiske perspektivet bygger på en blanding av eksisterende teorier og andre undersøkelser som belyser en eller flere perspektiver av temaet. Det empiriske grunnlaget er data samlet inn gjennom kvalitative intervjuer med organisasjoner som enten deler ut gratisbilletter eller arrangerer felles turer som for eksempel svømmekurs. Intervjuer med prosjektleder, leder for organiseringen i NAV og intervju med en forsker på området barnefattigdom har også vært medvirkende i oppgaven.
I undersøkelsen avdekkes det fem barrierer for deltakelse: 1. Grad av oppfølging er avgjørende for deltakelse, 2. Lav grad av medbestemmelse virker negativt på brukergruppen, 3. Utfordringer med psykisk helse, 4. Utfordringer med organiseringen av tilbudet, og 5. Aquarama Bad som destinasjon
Det blir avdekket at faktorer for å utvikle et tilbud bedre tilpasset brukergruppen bør ta hensyn til disse fire faktorene: 1. Innføre en kartleggingssamtale for alle som får tilbudt gratisbilletter, 2. Tilby deltakelse i en gruppe, eller bruke nettverket familiene selv har til å tilby de noen å dra sammen med, 3. Tilby variasjon i aktiviteter. Både når det gjelder helt andre aktiviteter, og når det kommer til variasjon i Aquarama Bad, og 4. Innføre mål og evalueringskriterier i prosjektet for å i fremtiden lettere vurdere utviklingen og målsettingen til prosjektet i framtiden.

Publisert:2019-06-18
Grad: Master
Studium: Statsvitenskap og ledelse, spesialisering i ledelse
Leverings­tidspunkt: 2019 - Vår