Gå til hovedinnhold

Explainable Artificial Intelligence (XAI)

Hopp til hovedinnhold

Explainable Artificial Intelligence (XAI)

Denne rapporten er skrevet i forbindelse med bacheloroppgaven i emnet IS-304 våren 2021. Rapporten er skrevet av Internet Explorers, som er en gruppe bestående av 5 studenter fra Universitetet i Agder. Oppgaven er skrevet i samarbeid med TietoEVRY og går ut på å teste ut kundetilfredsheten på beslutninger tatt av Explainable Artificial Intelligence (XAI) versus Artificial Intelligence (AI).  

Problemstillingen resulterte i en Flask webapplikasjon hvor brukere kan legge inn egenskaper ved en bolig, og deretter få oppgitt et prisestimat med en tilhørende forklaring. Estimeringene ble gjort ved hjelp av en maskinlæringsmodell fra Google Cloud AutoML som ble trent opp med historisk salgsdata på boliger i Oslo. For å teste ut kundetilfredsheten har to testgrupper blitt benyttet hvor den ene fikk oppgitt estimatet med tilhørende forklaring, mens den andre kun fikk estimatet. Deretter ga testobjektene en tilbakemelding på sin opplevelse med systemet.

Scrum rammeverket har blitt benyttet for å sikre agilitet gjennom hele prosjektløpet. Scrum metodikken er godt utbredt i arbeidslivet, og har også blitt brukt gjennom studieløpet. Ettersom tanken var at gruppen skulle utforske ny teknologi, og utfordringer kunne oppstå, var det et bevisst valg å benytte Scrum. På denne måten kunne eventuelle utfordringer bli håndtert, slik at kontinuitet ble sikret underveis i prosjektet. I tillegg har rammeverket blitt hyppig brukt hos oppdragsgiver.

Fra prosjektets start har gruppen vært påvirket av den pågående covid-19 pandemien. Dette har ført til begrensninger på fysisk oppmøte. Likevel har samarbeidet og kommunikasjonen vært god, da gruppen tidlig etablerte gode rutiner med blant annet faste arbeidstider. Microsoft Teams har vært en avgjørende kommunikasjonsplattform så vel som dokumentlagringstjeneste for gruppen, og har bidratt til kontroll og oversikt gjennom prosjektet.

Etter å ha testet den endelige applikasjonen på testgrupper, var resultatene som fremkom noe overraskende. Testgruppen som hadde fått forklaring på sitt estimat hadde noe mer tillit til beslutningen, men selve tilfredsheten økte ikke i takt med dette.

Fullført oppgave

Publisert:2021-05-19
Grad: Bachelor
Studium: IT og Informasjonssystemer
Leverings­tidspunkt: 2021 - Vår
Samarbeid: TietoEVRY

Fagområder

Fakultet

Emnekoder

Deltakere

  • Hedda Befring
  • Sander Kvale Garborg
  • Henrik Gulliksen
  • Jacob Mario Hjermann
  • Sander Vereide