Gå til hovedinnhold

Lærer-elev relasjon

Denne oppgaven handler hvordan lærere opplever endringer i relasjoner etter bruk av det nye skoleprogrammet LINK (livsmestring i norske klasserom). Fokuset mitt på denne oppgaven har vært på lærer-elev relasjonen. Jeg ønsket å ta utgangspunkt i læreres opplevelse av dette og valgte derfor en kvalitativ tilnærming til temaet. Det ble gjort tre fokusgruppeintervjuer fra tre forskjellige skoler, og jeg brukte en intervjuguide som utgangspunkt for å få svar på følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere at implementeringen av LINK-programmet påvirker relasjonen mellom lærer og elev og elev – elev relasjonen? Resultatene viser at flere lærere opplever en bedre relasjon til elevene etter bruk av skoleprogrammet LINK. Gjennom temaene man går gjennom i dette programmet blir det et større fokus på hvordan man skal samhandle med hverandre. Lærere bruker mer tid med elevene sine og prøver å forstå dem mer og kommunikasjonen har blitt bedre. Det viser seg også at lærere har lært å bruke noen nyttige verktøy gjennom LINK-timene som brukes med elevene.  Videre kommer det frem at elev-elev relasjonen er blitt bedre da lærerne opplever en økt sosial kompetanse blant elevene som påvirker relasjonene positivt. Hvordan lærere opplever effekten av skoleprogrammet har vært forskjellig fra lærer til lærer. De som har hatt en klar struktur og en plan på hvordan man skal komme gjennom alle temaene fra LINK har positive opplevelser med å få inn skoleprogrammet inn i timeplanen. Lærere som ikke hadde noe struktur opplevde at skoleprogrammet ble en tidspress for timeplanen og hadde ikke like godt utbytte med gjennomføringen av skoleprogrammet. 

Fullført oppgave

Publisert:2019-06-06
Grad: Master
Leverings­tidspunkt: 2019 - Høst
Samarbeid: RVTSSØR

Fagområder

Fakultet

Emnekoder

Ingen emnekode

Deltakere

  • Georg Sautoglu