Prosjektets problemstilling har vært «Hvordan kan designet og funksjonaliteten i SQUARE-applikasjonen forbedres for å gjøre den mer intuitiv og samtidig skape større verdi for brukerne?». Dette prosjektet har brukt tjenesteinnovasjons metoder og systemutvikling metodikk. Datainnsamlingsprosessen besto av eksisterende data og innhenting av ny data, til brukerbehov, brukeropplevelse og brukervennlighet. Dette innebar bruk av litteratur analyse, dybde intervjuer, design analyse og brukertester. Den tidlige datainnsamlingsprosessen viste til stort forbedringspotensialet til applikasjonen, og ga gruppen innsikt i hva som måtte til for å utarbeide et godt sluttprodukt. Tjenesteinnovasjonsprosessen har gått utpå innovative løsninger med idégenerering, ideutvelgelse, prototyping og testing. Gruppen kunne derfor med sikkerhet av kvalitet, innføre forbedringene i kildekoden.
Gjennom prosjektet møtte gruppen på flere utfordringer som, valg av rammeverk, tilfredsstille behov til brukere uten å gjøre applikasjonen mindre intuitiv, og kompetansemangel ved nytt kodespråk. For å løse disse utfordringene ble det gjort flere tiltak. Gruppen byttet om til SCRUMBAN fra SCRUM ettersom det passet prosjektet bedre. Det ble gjort mange brukertester for å sikre at intuitivteten ble vedlikeholdt hvis ikke bedre. Agilt arbeid med programmering og tjenesteinnovasjon førte til at gruppen ble godt kjent med REACT lenge før produktet ble ferdigstilt.
Gjennom en sluttvurdering av produktet fant gruppen ut at de nye løsningene og endringene gir økt brukerkontroll, økt feilforebygging, minimalistisk design, samt at intuitivteten ble forbedret. Dette ledet til gode tilbakemeldinger fra både brukere og produkteier.
Publisert: | 2024-05-21 |
Grad: | Bachelor |
Studium: | It og informasjonssystemer |
Leveringstidspunkt: | 2024 - Vår |
Samarbeid: | CIEM |