Gå til hovedinnhold

Praksis hos Crayon

Vi har hatt en lærerik tid hos Crayon, der vi har fått innsikt i selskapets verdier, arbeidsmetoder og de utfordringene de møter. Gjennom denne praksisperioden har vi blitt kjent med Crayon som organisasjon og deres tilnærming til teknologi og kundesamarbeid.

I den første delen av vår praksis ble vi introdusert for Crayon og deres ansatte, med fokus på samarbeid og forberedelse. Vi har hatt muligheten til å jobbe med to ansatte på Crayon, og det har gitt oss et variert innblikk i deres arbeidshverdag. Vi har også blitt introdusert for en rekke Microsoft-verktøy og back-end teknologier som Azure og Data-verse. Denne bredden av verktøy har gitt oss et helhetlig bilde av hvordan Crayon leverer løsninger til sine kunder.

I den andre delen av praksisen har vi fått muligheten til å delta i to kundeprosjekter som leveres av Crayon. Disse prosjektene har hatt forskjellige fokusområder, og det har gjort praksisen utrolig spennende. Vi har jobbet med oppgaver som å lage sluttrapporter for kunder, gjennomføre sikkerhetsvurderinger og kartlegge migrasjonsplaner. En av de største utfordringene i denne delen av praksisen har vært å skaffe inngående kunnskap om kundenes infrastruktur for å kunne gi relevante anbefalinger. Vi har også måttet lære og sette oss inn i ulike teknologier og systemer som er relevante for prosjektene. Begrensede ressurser og kun 1,5 dager i uken har også vært utfordrende når det gjelder å følge opp prosjekter og kunder over tid.

En viktig lærdom vi har tatt med oss så langt er Crayons arbeidsmetode. De jobber med flere prosjekter samtidig ved hjelp av en agil arbeidsmetodikk, som har tillatt dem å være effektive og fleksible i sitt arbeid. Videre har vi sett hvor viktig god kommunikasjon med kundene er for å forstå deres behov og levere riktige løsninger. Crayon har vist seg å være en kunde- og løsningsorientert organisasjon, som alltid setter kundenes behov først. De har også demonstrert betydningen av tett samarbeid med kundene gjennom workshop-aktiviteter som har blitt holdt for å kartlegge behovene til kundene.

Vår praksisperiode hos Crayon har vært en verdifull mulighet til å lære om teknologi, arbeidsmetoder og samarbeid. Vi ser frem til å ta med oss erfaringen fra vår tid hos Crayon og muligheten til å bygge videre på den kunnskapen vi har opparbeidet oss så langt.

Fullført oppgave

Publisert:2023-11-08
Grad: Bachelor
Studium: IT og informasjonssystemer
Leverings­tidspunkt: 2023 - Høst
Samarbeid: Crayon

Fagområder

Fakultet

Emnekoder

Deltakere

  • Sandra Høyland
  • Mads Pettersen
  • Kalieb Gaim
  • Lukas Aubert Andersen