Gå til hovedinnhold

Praksis hos Sikri - UX

Innhold praksis 

I løpet av praksisperioden, høsten 2024,  har vi jobbet som et UX-team på fem studenter hos Sikri i samarbeid med UX-lead Caroline Nesland, Ingebjørg Gregersen og Vilde Elvemo. Hos Sikri har vi jobbet med å designe dashboardelementer til saksbehandlere og ledere i sammenheng med ePlansak. I løpet av praksistiden har vi blitt kjent med Elements, Sikri sitt sak/arkivsystem for offentlig sektor, og hvordan Figma kan bli brukt av UX-designere. Vi måtte sette oss inn i Element sitt system og analysere brukerens behov. Sammen med noen av selskapets UX-designere har vi diskutert og idemyldret over hvilke dashboardelementer som kan være relevante og nyttige for brukerene av systemet. Dette ble gjort på standup-møter hver andre uke hvor vi viste progresjonen vår og fikk tilbakemeldinger. Dashboardelementene ble designet ved bruk av designverktøyet, Figma. Praksisen hos Sikri har vært en givende opplevelse der vi både har fått videreutviklet kompetansen vår og lært ny kunnskap.

Resultat

Gjennom praksisen har vi lært masse spennende om hvordan det er å jobbe med UX-design i en bedrift. Vi har også lært å bruke Figma på en profesjonell måte, og hvordan Figma er et nyttig verktøy i en stor bedrift. I tillegg har vi fått muligheten til å bruke Sikri sitt allerede eksisterende komponentbibliotek i våre egne design. Dette har hjulpet oss med å lage konsise design selv ved individuelt arbeid, samt forsikre at designet opprettholder en standard. 

Som gruppe har vi designet ulike forslag til dashboardelementer i Figma som forhåpentligvis vil gi inspirasjon til Sikri sitt nye Elements system. Vi håper forslagene vil være nyttige for Sikris kunder og for videre utvikling av ePlansak. 

Refleksjon praksis

Som gruppe har vi hatt muligheten til å styre vår egen arbeidshverdag. Dette har lært oss hvordan det er å styre et eget prosjekt og forsikre fremgang i prosjektet. Vi valgte å opprette en backlog for å strukturere arbeidet, i tillegg til å holde oversikt over hvilke oppgaver det er som må prioriteres og hvem det er som har hatt hovedansvaret på de ulike oppgavene. For å holde oppdragsgivere oppdatert på vårt arbeid, har vi holdt standup annen hver uke for UX-teamet. I tillegg har vi lært at det er viktig å spørre om hjelp hvis det er noe som er uklart, og at det er mye god kunnskap og ressurser i bedriften som er tilgjengelig. Eksempelvis, har vi fått veiledning ved standups, og møter der vi har gått igjennom Figma sammen med UX-teamet. 

Fullført oppgave

Publisert:2024-11-12
Grad: Bachelor
Studium: IT og informasjonssystemer
Leverings­tidspunkt: 2024 - Høst
Samarbeid: Sikri

Fagområder

Fakultet

Emnekoder

Deltakere

  • Tiril Kleppe
  • Nora Lohne
  • Anna Maria Dang
  • Ine Antonsen
  • Caroline Helland