Gå til hovedinnhold

Screenz - brukervennlig innholdsdesigner

Hopp til hovedinnhold

Screenz - brukervennlig innholdsdesigner

Screenz - brukervennlig innholdsdesigner

Screenz er en web-basert tjeneste som hjelper deg å administrere dine digitale skilt (digital signage). Med digitale skilt menes det visning av multimediainnhold på digitale visningsflater, fremfor å bruke vanlige trykte plakater, eller andre fysiske markedsføringseffekter.

Tjenesten fungerer per i dag strålende, men oppdragsgiver føler at en vital del av tjenesten mangler: Hvordan kan brukere lage designs av høy kvalitet, uten behov for eksterne designere? Oppdragsgiver opplever det som et problem at små- eller oppstartsbedrifter må forholde seg til eksterne designere for enkle oppdateringer på digitale skilt. Hvis man da eksempelvis er en restaurant som ønsker å endre noe på menyen, må man forhøre seg med en tredjepart hvis en selv ikke mestrer bilderedigering.

Tidligere har oppdragsgiver prøvd å benyttet seg av eksterne tjenester, da eksempelvis Canva, men kommet til konklusjonen om at det måtte være integrert i den eksisterende tjenesten for at det ville blitt tatt noe i bruk.

Vi har derfor utarbeidet en web-basert innholds-designer til Screenz, som kan implementeres i det allerede eksisterende produktet Screenz. Dette gjør at kundene til Screenz kan lage sitt eget innhold uten å bruke en tredjepart (grafiske designere). Målet er at designer skal kunne utføre en funksjon som er enklere å bruke enn for eksempel Adobe Photoshop, men skal gi det samme profesjonelle resultatet. Det skal være få og enkle redigeringsmuligheter, som gjør at terskelen for å bruke designeren er lav, men resultatet er høy kvalitet.  

 

Siden produktet Screenz allerede har fastsatte rammeverk, så har vi valgt å følge disse for at det skal være enklere for produkteier å implementere vårt produkt hvis det er ønskelig. Vi har derfor bl.a. brukt:

  • Angular/TypeScript (frontend)
  • HTML og CSS (frontend)
  • GitHub (versjonskontroll)
  • Figma (prototyping og brukertesting)
  • AirTable (backlog og prosjektstyring)

 

Vi har jobbet agilt, og løst fulgt Scrum som prosjektgjennomføringsform.

Da det vi utvikler i hovedsak er en prototype for å vise “proof of concept” har vi valgt å ikke ha like stort fokus på sikkerhet, skalerbarhet og robusthet som på funksjonalitet.

Fullført oppgave

Publisert:2018-05-21
Grad: Bachelor
Studium: IT og Informasjonssystemer
Leverings­tidspunkt: 2018 - Vår
Samarbeid: Screenz

Fagområder

Fakultet

Emnekoder

Deltakere

  • Adam Ajmi
  • Anders Eskeland
  • Håkon Methi
  • Rune Vålandsmyr Olsen
  • Andrei Tanase