Semesteroppgave - Utviklingshemning og sosial kompetanse

Semesteroppgave - Utviklingshemning og sosial kompetanse

Det har vært svært interessant å studere hvordan spesialpedagoger tilrettelegger for utvikling av sosial kompetanse hos elever med utviklingshemming. Siden deltakere på studien har vært liten kan man ikke generalisere funnene. Det som er felles for alle informanter i denne undersøkelsen er at alle er opptatt av å styrke den sosiale kompetansen blant sine elever. Gjennom funnene så viser det seg at informantene har like og ulike tilnærminger til hvordan de jobber for å styrke sosial kompetanse hos disse elevene. Det viste seg allikevel å være flere likhetstrekk i forhold til hvilke metoder og strategier informantene benyttet. Tiltak og metoder som ofte ble benyttet for å styrke barns sosiale kompetanse er rollespill, ros, oppmuntring, diskusjon og refleksjon var noe alle informantene benyttet seg av. Videre er det også viktig å benytte seg av naturlige samspillsituasjoner når man skal arbeide med å styrke barns sosiale kompetanse.

Publisert:2018-05-19
Grad: Master