Sikker datahåndtering ved integrering av backuptjeneste

Sikker datahåndtering ved integrering av backuptjeneste

Denne rapporten er skrevet i tilknytning til bacheloroppgaven i emnet IS-304 våren 2022. Rapporten er skrevet av BlueTeam, som er en gruppe bestående av tre studenter ved Universitet i Agder. Oppgaven er skrevet i samarbeid med bedriften Netsecurity, og går ut på å lage et nytt tjenesteelement til deres orkestreringsplattform ved bruk av Rubrik sin backup løsning.

Resultatet av prosjektet er et tjenesteelement som oppretter sikkerhetshendelser i orkestreringsplattformen når en feil oppstår i Rubrik sin backuptjeneste. Metadataen som trengs for å opprette en slik incident blir hentet ved bruk av en GraphQL-API. For å teste at tjenesteelementet funket i sin helhet med alle nødvendige funksjoner så ble det gjennomført en akseptansetest av en ansatt i bedriften. Gruppen fikk dermed en tilbakemelding på hvordan opplevelsen av tjenesten var.

Scrumban rammeverket har blitt brukt til å sikre prosjektstyring og agilitet gjennom hele prosjektet. Scrumban er en metodikk som er mer fleksibel enn scrum, som er det rammeverket som ellers har blitt brukt gjennom studieløpet. Ettersom at gruppen skulle begi seg ut på noe de ikke hadde vært borti før og utfordringer kunne oppstå, var det et bevisst valg å benytte Scrumban. På denne måten kunne gruppen håndtere eventuelle utfordringer samtidig som de kunne sikre kontinuerlig fremgang i prosjektet. I tillegg så hadde ikke bedriften noen rammeverk de praktiserte og gruppen sto fritt til å velge det som passet dem.

Publisert:2022-05-19
Studium: IT og informasjonssystemer