– Se deg rundt på universitetet! Det er flere deltidsjobber for studenter.
Ingvild Helle Hagen
Digital innholdsmarkedsfører
Navn: Ingvild Helle Hagen Studium: Mastergrad i samfunnskommunikasjon Uteksaminert: 2019 Stilling: Digital innholdsmarkedsfører Arbeidsgiver: 07 Media Sør |
Foto: 07 Media/Benjamin Werring
– Etter at jeg tok bachelor i Bergen søkte jeg ulike jobber. Jeg fikk følelsen av at arbeidsgiverne lagde to bunker. En med alle bachelorkandidatene og en med alle masterkandidatene. Da fant jeg ut at jeg måtte ta master for å få jobben jeg ville ha.
Det beste med master i samfunnskommunikasjon er praksisordningen. Denne praksisen bidro til at jeg fikk jobben i 07 Media Sør. Det er helt supert at UiA har slike praksisavtaler.
– Jeg gledet meg veldig til praksis. Det var kult å være der. Vi fikk mange oppgaver, men man følte seg ikke helt klar til å være der. Det kom mye på en gang, og jeg lærte mye på seks uker. De syns jeg leverte bra. Deretter kom sjefen og spurte om jeg ville jobbe der i en deltidsstilling. Etter en periode med deltid fikk jeg fast jobb.
Arbeidsoppgavene er varierte, noe jeg liker veldig godt. Jeg lager blant annet nyhetsbrev, Facebook-poster, filmer, tekster og Snapchat-filter. – Nå har jeg jobbet deltid siden oktober i fjor, og fått en del ad hoc oppgaver. Det ble annerledes da jeg startet å jobbe her fulltid.
07 Media er et kommunikasjonsbyrå med kontor i Oslo og Kristiansand. 07 Sør, Kristiansandkontoret, har 43 faste ansatte. Byrået har praksisavtale med UiA, og hvert år er to masterstudenter i praksis ved 07. Tjenestene som tilbys av byrået er blant annet design, innholdsproduksjon, trykkeri og reklame.
– Jeg elsker innholdsproduksjon og å skrive tekster. Samtidig er innholdsproduksjon mye mer enn å produsere tekster. Det er bilder, film, illustrasjoner og så videre, men skriving er det jeg liker best. Det er kult å skrive for ulike kunder med forskjellige stemmer. Jeg vil beskrive meg selv som generalist – jeg kan gjøre mye forskjellig.
– På akademiske utdanninger er det gjerne mye lesing og teori, men lite praksis. Man havner fort i en akademisk boble. Vi hadde likevel noen veldig nyttige fag som retorikk og strategisk kommunikasjon. Jeg opplever at en mastergrad er viktigst for å utvikle kritisk tenkning og refleksjon.
– Jeg har vært mye med i studentorganisasjoner og gjort frivillig arbeid. Jeg tror at man lærer veldig mye av det.
I Bergen var jeg med i Studentradioen i Bergen. Da var jeg først korrekturleser i nettredaksjonen, før jeg ble nettredaktør. På UiA har jeg vært med i Fjell og Fjære som PR-ansvarlig. Jeg var også med i linjeforeningen for kommunikasjonsstudenter som heter Rhetorica.
Jeg vil råde studentene til å prøve mye forskjellig, slik at du får en variert kunnskapsbase.
1. Tips til studenter som skal ut på arbeidsmarkedet:
– Jeg har erfart at det handler mye om nettverk. Det er utrolig viktig å gå på arrangementer, være med på ting og treffe folk.
Hvis du bare sitter hjemme går du glipp av alt som foregår og alle menneskene man kan møte. Det hjelper alltid å kjenne noen. Grip sjansen til å vise hva du kan når du får muligheten. Du må tørre å stikke seg frem.
2. Tips om frivillig engasjement:
– Få et relevant verv som ser bra ut og som du kan lære noe faglig av. Når jeg har engasjert meg har jeg unngått verv som ikke gir meg noe faglig innen markedsføring eller kommunikasjon.
Om du er økonomistudent bør du forsøke å bli økonomiansvarlig istedenfor å være velferdsansvarlig. Velg det som er relevant for deg og det du har lyst å jobbe med.
3. Tips om deltidsjobber ved siden av studiene:
– Det er ikke alltid lett å finne relevante deltidsjobber. Se deg rundt på universitetet! Selv jobbet jeg med forskningsformidling på universitetet. Fulltidsjobben min ble til på bakgrunn av det jeg gjorde i deltidsjobben min ved 07 Media Sør.