Min jobb som leder for Studentorganisasjonen i Agder ved UiA

Frivillighet viser at du ser utenfor fagboken. Du ser på verden du er en del av og hva som skjer rundt deg.

Benedicte Nordlie

Leder for Studentorganisasjonen i Agder

Navn: Benedicte Nordlie

Studium: Master i statsvitenskap og ledelse

Uteksaminert: 2018

Stilling: Leder

Arbeidsgiver: Studentorganisasjonen i Agder (STA)

Hva syns du om jobben din som STA-leder?

Det er herlig! Man kastes ut i et verv med svært mye ansvar. Det er mange som tror at vervet mitt er frivillig, selv om det er en 100% betalt stilling (lønnet verv). Det er fantastisk at arbeidshverdagen er så variert. Jeg sitter i møter, reiser til andre byer og er aktiv på universitetet. At jeg får gjøre oppgaver som betyr noe for andre er fint. Det å kunne treffe mange mennesker og reise passer meg veldig godt.

Har det du lærte på mastergraden vært nyttig i jobben som STA-leder?

– Mye av fokuset vi hadde på «networks» var nyttig. Det handler om hvordan ting henger sammen. Det er ikke bare med tanke på politiske nettverk, men også fra et lobby-perspektiv: hvem skal man prate med når, hvem kjenner hvem, hvordan bli en del av nettverket slik at man blir relevant i det man gjør? Dette er viktig for studentdemokratiet, for eksempel. Hvis man bare sitter på UiA og snakker med studentene og UiA-ledelsen så får man noen gjennomslag, men det er viktig å tenke større!

Det eksisterer et spindelvev av samarbeidspartnere. Vi har Kunnskapsdepartementet, Norsk Studentorganisasjon, andre studentdemokratier, kommunen og så videre. Når man ser sammenhengene kan man plassere seg selv i bildet for å bli relevant for flere enn bare studenter på UiA.

Hovedmålet vårt er å representerene studentene våre, selvfølgelig. Det kan vi gjøre bedre hvis vi er med i det større bildet.

Hvordan har du utviklet lederstilen din i STA?

– Personlig er jeg som et arbeidsjern. Jeg er litt utålmodig. Jeg liker å se resultater veldig fort og få personlig utvikling i det jeg gjør. Når jeg startet forsøkte jeg å få ting til å skje litt for fort. Det siste året har jeg greid å ta et steg tilbake og se de andre rundt meg. Det å omgås så mange mennesker har åpnet øynene mine for hvor mange ulike typer mennesker vi faktisk er.

Det er den største lærdommen for lederstilen min. Jeg har fått tilbakemeldinger på at jeg har blitt bedre!

Studentorganisasjonen i Agder (STA) representere alle studentene ved Universitetet i Agder. STA-styret er valgt av Studentparlamentet, og har ansvar for å gjennomføre politikken som parlamentet har vedtatt.

Hvor viktige er frivillige verv for fremtidig jobb?

– Når du kommer til intervjuet må du ha mer enn karakterer. Det er det du gjør utenfor som teller. Du kan være engasjert i en studentaktivitet, linjeforening, ta politiske verv, og så videre. Frivillighet viser at du ser utenfor fagboken. Du ser på verden du er en del av, hva som skjer rundt deg. Man bør begynne denne modningsprosessen under studiene istedenfor å vente til man er i jobb.

Mange studenter er veldig disiplinerte i fag og kan få gode karakterer. Dessverre viser ikke dette at du kan samarbeide, eller at du har hele «pakken» som en arbeidsgiver ser etter. Du må være en selvstendig person som tar ansvar og kan få ting gjort. Når du er med i en linjeforening viser du evnen og viljen til å gjøre noe mer. Du ser de rundt seg.

Hvordan ta del i studentdemokratiet

STA-styret og en rekke betalte verv utlyses i vårsemesteret hvert år. Du kan søke på disse vervene når de utlyses på Kompetansetorget. Kandidater stemmes inn av studentparlamentet.

Hva er ditt perspektiv på studentenes kompetanse?

– Det er utrolig mange ubrukte ressurser blant studentene. På universitetet snakker man veldig ofte om at man må tørre å satse på de unge. I min jobb har jeg sett så mange utrolig kompetente studenter som kan gjøre jobben på nivå med de profesjonelle. Det er fortsatt en barriere å satse på studenter, men jeg har innsett hvor dyktige studentene våre er.

3 jobbsøkingstips fra Benedicte

1. Har du tips til studenter som skal søke jobb?

Tidligere har jeg vært del av Intervjugruppen som skulle ansette ny dekan i humaniora og pedagogikk. Da innså jeg hvor viktig det er å være konkret. Unngå tomme ord og adjektivhistorier! Hvis du skriver om en positiv egenskap så må den kobles til jobben man søker. Jo mer konkret du er, jo bedre er det. Det viser at du er reflektert over hvorvidt du passer til jobben. Det krever et høyt detaljnivå. Du må ikke bare bevise at du har gjort noe tidligere, men du må også vise hvordan det knyttes til jobben du søker. Du kan også dra frem prosjekter du har gjennomført med høy «wow-faktor».

2. Hvilke fallgruver bør man unngå på intervju?

– Husk å legge bort telefonen på intervjuet!

Det er viktig å være profesjonell, men det er like viktig å vise hvem du er som person. Man trenger ikke bare være rak i ryggen med blazer på jobbintervju.

3. Hvordan jobber man effektivt sammen i et nytt team?

– Det sosiale er viktig. Man slipper unødvendige konflikter når man kjenner hverandre godt i en arbeidssituasjon. På et eller annet vis går man overens med hverandre selv om det på første øyekast kan virke som at samarbeidet aldri kommer til å gå.