Da HSH Entreprenør AS skulle nå en ung målgruppe med et nytt boligkonsept, inngikk de et samarbeid med kommunikasjonsstudenter på Universitetet i Agder. Mens bedriften fikk mange gode forslag til kommunikasjonstiltak, fikk studentene en smak på å jobbe med kommunikasjon i det «virkelige liv».

HSH henvendte seg til UiA da de skulle lansere et nytt boligkonsept for førstegangskjøpere, nemlig StartBox. De trengte ideer til hvordan de skulle nå unge voksne, og ville veldig gjerne bruke kompetansen til bachelorstudentene i Kommunikasjon ved UiA.

- Vi jobbet med dette samarbeidsprosjektet gjennom noen måneder. Studentene ble delt i grupper som konkurrerte mot hverandre i å levere det beste konseptet, forteller universitetslektor Hans-Olav Hodøl.

Prosjektet var del av et andreårsfag i journalistikk og PR, hvor dette var en del av den praktiske eksamenen.

- De lagde markedsføringsmateriell og kommunikasjonsplaner som ble presentert for oppdragsgiver HSH. Det var mange ulike ideer – alt fra bok om boligkjøp til førstegangskjøpere til sykkelsetetrekk som skulle spres i byen, fortsetter han.

Godt samarbeid
Kirsten Eriksen Vik som jobber med salg og marked i HSH Entreprenør AS, forteller at de i løpet av månedene hadde flere møter med de ulike studentgruppene.

- Samarbeidet var veldig givende for oss i HSH. Vi etterspurte metoder for å fenge aldersgruppen, og fikk møte mange engasjerte og dyktige studenter med mengder av gode ideer og innspill, sier Vik.

Flere av ideene gruppene presenterte er allerede tatt i bruk, mens de andre ligger i idebanken til senere. Blant annet ble 1500 sykkelsetetrekk spredd rundt i Kristiansand sentrum.

- Tilbakemeldingene fra studentene var at dette hadde vært en veldig lærerik prosess, hvor de fikk bidra til å realisere et kommersielt konsept i virkeligheten, sier Vik.

• LES MER: Se arbeidene fra studentene

- Noe reelt å snakke om
En av studentene som deltok i prosjektet var Helene Røiseland Strømme.

- Det var et veldig godt prosjekt, og det ettersom dette er et reelt prosjekt var vi ekstra motiverte for å gjøre det best mulig, forteller hun.

Det å få komme ut og bidra i det «virkelige liv», er noe studentene setter høyt.

- For oss kommunikasjonsstudenter er det ekstra viktig å ha reell erfaring å vise til, så dette er noe vi kan ta med oss i jakten på jobb, sier Røiseland Strømme.

- Skaper tilgjengelighet og lavere terskel
Prosjektet med HSH fant sted høsten 2013. Siden den gang har Kompetansetorget blitt relansert som en portal for ideer til oppgavesamarbeid.

- Det er positivt at vi som næringslivaktør kan få tilgang til en arena og et kontaktpunkt med studentene. Det skaper større tilgjengelighet og lavere terskel for å drøfte og presentere prosjektideer, avslutter Kirsten Eriksen Vik fra HSH.

PS! Det finnes også et masterstudie i Samfunnskommunikasjon ved UiA, hvor det er muligheter for samarbeid om masteroppgavene.