Bachelorstudentene ved IT og informasjonssystemer har levert elleve prosjekter til sine eksterne oppdragsgivere. – Studentene jobber hardere enn noen gang når det kommer et reelt oppdrag utenfra, sier deres faglige veileder.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I lokalene til Frontica Business Solutions på Sparebanken Sør Arena i Kristiansand holder fem UiA-studenter på å pakke sammen sakene sine. Det siste halvåret har de brukt mange av timene sine her, mens de har jobbet med oppdraget bedriften har gitt dem.
- Vi har kort fortalt gjort forbedringer på et integrert kvalitetssikringssystem som kontrollerer at prosjektinformasjonen i ingeniørverktøy har riktig kvalitet, sier student Emil Volckmar Ry og ser bort på oppdragsgiver Eirin Gjermundnes. Hun som nikker anerkjennende.
Det er nemlig begrensninger på hva guttene får lov til å dele av det de har fått innblikk i de siste månedene.
Frontica har levert oppgaver til IS-studentene i mange år. De gir gjerne studentene oppgaver som de ikke har kapasitet til å gjøre selv, men som likevel utfordrer studentene.
- Det er veldig greit å bruke studenter til oppgaver vi ellers ikke ville prioritert. Det kan være vanskelige og komplekse oppgaver, og da er et fint å bruke lærevillige studenter som virkelig har lyst til å få det til, sier Gjermundnes.
Denne oppgaven har sterk relevans til doktorgradsarbeidet Soffi Westin fullførte i 2014 om lav kvalitet i datagrunnlaget konstruksjonstegninger bygger på.
- Vi er veldig fornøyd med det studentene har levert. Det var ingen enkel oppgave, men de har løst det på en god måte, sier Gjermundnes.
De fem studentene er én av elleve grupper som denne våren har løst oppdrag av ulik karakter for eksterne oppdragsgivere.
Andre studenter har designet websider for Kjøkkenskapet, utviklet et dokumentasjonssystem for bruk med Google Glass for EVRY Consulting, laget webapplikasjon for presentasjon av borerigger for National Oilwell Varco , laget skisse til et kunnskapsdelingsverktøy innen prosjektgjennomføring for DIFI, laget konsept for skybasert lagring i skolen for IKT Agder, et rapporteringssystem for tjenesteleveranse for Doorway og mer.
- Studenter som har gjennomført disse prosjektene sier at det er det gøyeste, mest lærerike og slitsomme de har vært gjennom på universitetet. De har en helt annen motivasjon og gjennomføringsevne enn de har på oppgaver vi løser internt på UiA, sier førstelektor Hallgeir Nilsen.
Motivasjonen bekreftes også av de fem som har løst Fronticas oppgave.
- Vi er vel alle enige om at det er ekstra motiverende å løse et problem for en reell oppdragsgiver. Det har blitt stilt helt andre krav om dokumentasjon og fremgangsrapportering. Det gjør oppgaven betydelig vanskeligere og gir verdifull erfaring, sier Martin Othamar.
Gruppen har også fått et innblikk i hvordan saker og ting fungerer i arbeidslivet. For mange bedrifter er det å gi oppdrag til studenter en del av rekrutteringsstrategien, da man virkelig får testet ut potensielle kandidater gjennom prosjektene. Det vet dette prosjektets oppdragsgiver alt om.
I 2012 løste Eirin Gjermundnes selv en oppgave for Frontica som student ved IT og informasjonssystemer på UiA. Hun har jobbet der siden.
Et slikt fag hadde vært umulig uten god dialog mellom lærerne på UiA og representanter for bedriftene.
- Vi ønsker oss langsiktige kontakter som kan levere oppdrag til studentene våre med jevne mellomrom. Vi bruker Kompetansetorget til å få inn en del av oppdragene våre, og kommer til å bruke det i enda større grad fremover til å vise frem resultatene av det vi produserer, sier førstelektor Nilsen.
Tekst og foto: Øivind Eskedal