Mandag 26.11 sto bacheloroppgaver på agenda da oppdragsgivere fra både offentlige og private virksomheter presenterte problemstillinger for studentene på byggingeniør-studiet.

Tidlig i høst inviterte studieprogramleder Paul Ragnar Svennevig arbeidslivet til å komme med forslag til bacheloroppgave for byggingeniør-studentene.

- Vi har hele veien vært heldige med stor interesse fra arbeidslivet og hatt mange spennende oppgaver, forteller Svennevig.

Invitasjonen som gikk ut både til offentlige og private virksomheter resulterte i at det kom inn hele 47 oppgaveforslag som årets bachelorstudenter kan velge mellom.

Paul Ragnar Svennevig (t.v.) og Rein Terje Thorstensen (t.h.)

Forskningsprosjekter fra UiA

I tillegg til at virksomheter kommer med oppgaveforslag, utfordres studentene også på å skrive oppgave i samarbeid med pågående forskningsprosjekter ved UiA.

Et av disse er forskningsprosjektet MEERC (More Efficient and Environmental friendly Road Construction), som bygger på samarbeidsavtalen mellom Nye Veier og UiA.

Presentasjon

Flere av oppdragsgiverne var tilstede på UiA for å friste studentene med virkelighetsnære og relevante problemstillinger.

- Dette er helt frivillig og svært mange arbeidsgivere velger å prioritere dette arrangementet. De som ikke har anledning til å stille får sine oppgaver presentert av fagmiljøet på bygg, forteller Svennevig.

Studieprogramlederen opplever at mange arbeidsgivere ser verdien av å få muligheten til å komme i kontakt med studentene som innen kort tid skal ut i arbeidslivet.

Er du nysgjerrig på hvilke oppgaveforslag studentene kan velge mellom? Her kan du lese oppgaveforslagene

Arendal kommune utfordret studentene på problemstillingen: Hvordan skal sørlandsbyene bygge fremtidens helsehus?

Les om Åse Marit Kringeland som la fotobutikkjobben på hylla for å starte på byggingeniørstudiet