14. mars arrangerte Samfunnsvitere UiA en karrierekveld for samfunnsvitere og humanister. Målet for kvelden var å bevisstgjøre studentene på ulike karriereveier og hvordan de kan bruke sin utdannelse på forskjellig måter i arbeidsmarkedet.

Samfunnsviterne ved UiA inviterte ni gjestetalere, med humanistisk og/eller samfunnsfaglig studiebakgrunn, som er ansatt i forskjellige virksomheter i Kristiansands næringsliv. Under de 10 minutter lange presentasjonene var det fokus på oppgaver og muligheter i arbeidslivet, og hva studentene bør fokusere på når de skal søke jobber. Østsia var stappfullt av fremtidige humanister og samfunnsvitere, men også andre interesserte studenter.

– Studenter som studerer samfunnsvitenskapelige eller humanistiske fag stilles litt andre krav og forventninger i arbeidslivet med tanke på at disse studiene ikke er profesjonsstudier, sier styreleder i Samfunnsviterne UiA, Terese Birkeland. Vi i Samfunnsviterne UiA er opptatt av å jobbe med overgangen mellom jobb og studie. Da vi ikke følte det eksisterte noe tilsvarende arrangement rettet mot samfunnsvitere og humanister på UiA ønsket vi å gjøre noe med det. Vi er kjempeglade for at det kom så mange studenter på arrangementet. Dette viser mest sannsynlig et behov for flere slike arrangementer på UiA fremover, og vi ønsker derfor å gjenta et arrangement som karrierekvelden til neste år igjen.

De deltakende arbeidsgiverne var Oxford Research, Vest-Agder Museet, Kristiansand kommune, FN-sambandet, Sørlandets Europakontor, Agder forskning, Strømmestiftelsen, Søgne kommune og Hennig-Olsen.

Her er de beste tipsene vi plukket opp fra virksomhetene som deltok på Karrierekvelden:

• Finn ut hva din MOTIVASJON er! Hva driver deg og hva brenner du for? Husk at du skal være i en jobb i gjennomsnitt 40 timer i uken og motivasjon er en viktig del av selve trivselen din som arbeidstaker.
  •  Bli bevisst på dine EVNER og KOMPETANSE. Under innleggene på Karrierekvelden var det flere av talerne som hadde fokus på at personlige egenskaper stadig spiller en større rolle ved ansettelsesprosesser enn kun akademisk bakgrunn. Finn ut hva du er god på og hvordan du kan vise dette fram til en fremtidig arbeidsgiver.
  • Ha et «open minded» syn på hva og hvor du vil jobbe. «Avslag er ikke verdens undergang» sa Julie Høgdal Johannessen så fint i sitt innlegg om hvordan hun slet med å få jobb etter studiet og måtte omstille seg i forhold til hva hun ønsket å jobbe med.
  • Skap dine egne muligheter! Start allerede i studietiden med å orientere deg på hvilke jobber og bedrifter som er interessante. Ta gjerne kontakt tidlig og fremstill deg selv som en fremtidig jobbsøker. Nettverk og relasjonsbygging i studietiden kan være en nøkkel til ulike jobbmuligheter.

Tekst: Ingrid Wroldsen Carlsen