Arbeidspraksis, oppgavesamarbeid og innovasjon settes på dagsorden når Universitetet i Agder, NHO og sju næringsforeninger i Agder samarbeider gjennom avtalen kalt Felles Løft

NiKRs Anita Dietrichson og UiAs Seunn Smith-Tønnessen

– Fremtidens arbeidskraft sitter på lesesalene på UiA. Det er studentene som skal bygge næringslivet videre. Det er derfor svært viktig at næringslivet kommer tett på studentene i en tidlig fase, sier Anita Dietrichson, administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.

Avtalen ble undertegnet i sommer og på Kick Off i slutten av september gikk startskuddet for et omfattende arbeid. Fem arbeidsgrupper med deltakere fra UiA og næringslivet skal jobbe fram planer og løsninger.

Det skal bli enda større fokus på samarbeid om bachelor- og masteroppgaveskriving, og næringslivet skal tilby praksisplasser for aktuelle studier ved UiA. Avtalen vil også bidra til etter- og videreutdanning fortsetter å utvikles i takt med næringslivets behov.

Innovasjonssamarbeid og en mentorordning gjennom UiA Nyskaping er et sentralt grep for å gi studentene relevant næringslivserfaring, og for å inspirere til å være med å videreutvikle regionen.

– Næringslivet trenger å bli mer kjent med universitetet og universitetet trenger å bli mer kjent med næringslivet. Målet er at samarbeidet skal gi verdi for både UiA og næringsforeningene, sier Dietrichson.

Siri Mathiesen.

– Gull verdt

Regiondirektør i NHO Agder, Siri Mathiesen mener den unike samarbeidsavtalen er gull verdt.

– Vi skaper ingenting alene. Jobber man for én særinteresse står man på en tynn stilk. Det er viktig å vise bredde i prosjekter og med det favne flere, sier hun.

Daglig leder i Listerrådet, Svein Vangen, har stor tro på at Felles Løft vil løfte Agder.

– Samarbeidet betyr mye. Vi får en helhetlig tilnærming til hele Agder. Det er et kjempepoeng å jobbe for en styrket region, mener han.

Svein Vangen fra Listerrådet og Grete Sjøholt fra Kristiansand kommune.

Kompetansetorget

Studiepoenggivende praksis og oppgavesamarbeid er en del av UiAs strategiprosjekt og satsingen Samfunnsengasjement og nyskaping.

UiAs digitale samarbeidsportal Kompetansetorget blir sentral når samarbeidet skal konkretiseres. Koordinator ved Kompetansetorget Lene Tønnesen mener Felles Løft skaper en vinn-vinn situasjon for studenter og virksomheter.

Felles Løft vil kunne bidra til at enda flere studenter kommer i kontakt med næringslivet gjennom oppgavesamarbeid og praksis. Vi mener også at studentene har masse å bidra med i virksomhetene med fersk fagkunnskap og nye perspektiver. UiA har også mye å lære av våre omgivelser. Vi er derfor svært fornøyde med at et slikt samarbeid er i gang, avslutter Tønnessen.

Hans Schreuder, tidligere bankesjef i DnB.

Satsningsområder

Deltakere: UiA, NHO Agder, Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, Grimstad næringsforening, Lillesand vekst, Næringshagen, Arendal næringsforening, Setesdal regionråd og Lister nyskaping

Følgende satsningsområder prioriteres de neste to årene:

• Næringsforeningene/NHO vil, i samarbeid med UiA, arbeide for at næringslivet tilbyr praksisplasser for aktuelle studier ved UiA, slik at studentene får relevant næringslivserfaring.
  • Næringsforeningene/NHO og UiA vil videreutvikle Kompetansetorget og styrke samarbeidet om bachelor- og masteroppgaver. Næringsforeningene/NHO vil også bidra til at kompetansetorget i større grad blir brukt for utlysning av relevante jobber for studenter og nyutdannede.
  • Næringsforeningene/NHO og UiA vil samarbeide om innovasjon, blant annet gjennom UiA Nyskaping. Et sentralt tiltak er systematisk mentorskap fra næringslivet.
  • Partene skal samarbeide om utvikling av universitetsbyene gjennom aktiv deltakelse i prosessene.
  • Partene skal bidra til etablering av relevante prosjekter der næringslivet og UiA sammen er involvert.
  • Næringsforeningene/NHO og UiA skal samarbeide om etter- og videreutdanning tilpasset næringslivets behov.
  • Representanter fra næringslivet bør involveres i utvikling av relevante studier.
  • Partene skal synliggjøre felles prosjekter og aktiviteter.

Trond Hamran fra Hamran snekkerverksted og Christiane Skage fra Lister nyskaping.