Visste du at det finnes en egen gruppe for studenter som er interessert i børs og finans? Børsgruppen UiA møtes jevnlig for å diskutere den delte interessen for aksjer, i tillegg til at de konkurrerer mot andre høyskoler og universiteter i Nordnets nasjonale investeringskonkurranse.

Børsgruppen UiA er en interessegruppe for personer med en stor iver og interesse for børs og finans. Gruppen er ikke kunfor økonomistudenter, og alle med interesse og kompetanse rundt aksjer, børs og finansmarkeder inviteres inn.

- Vi tilbyr samtalepartnere og diskusjon rundt temaer som ikke nødvendigvis berøres av pensum på universitetet, forteller Fredrik Dybwad, leder for Børsgruppen UiA. Det holdes møter jevnlig, og temaet er alt fra det selskapsspesifikke til nyhetsbildet og dets betydning for børsen. Børsgruppen UiA er også med i Nordnets Skoleduell, som er en aksjekonkurranse der landets universiteter og høgskoler konkurrerer mot hverandre.

Relevant erfaring med ekte case

Hvert skoleår avholder Nordnet en konkurranse i investering. Konkurransen er mellom universiteter og høgskoler fra hele landet, og går under navnet Skoleduellen. Børsgruppene låner 100 000,- kroner av Nordnet, og vinneren er den gruppen som har høyest avkastning ved konkurransens slutt. Vinneren kåres i mai/juni hvert år, og for dem venter lukrative premier fra både Nordnet og Finansavisen, i tillegg til heder og ære.

- I konkurransen får vi utfordret oss selv og testet kunnskapen vår i praksis, forteller Dybwad. De som holder på med konkurransen har en bratt læringskurve ettersom det er snakk om ekte penger. Dette er en fin mulighet til å jobbe med og diskutere tema som ikke nødvendigvis omfattes av skolens pensum. I tillegg er det ekstra gøy at vi konkurrerer mot andre skoler - det gjør det hele enda mer spennende.

Skaper gode relasjoner gjennom felles interesser

Børsgruppen UiA møtes jevnlig, og kommenterer børsen fortløpende i en aktiv Facebook-gruppe. Selv om mye dreier seg om aksjer og finansinstrument, er det også et stort fokus på det sosiale.

- Vi møtes ofte for å snakke om den felles interessen vår, men i tillegg har vi en rekke sosiale arrangementer og turer som hele gruppen deltar på. Det er veldig gøy å være med i Børsgruppen, og vår felles interesse gir oss et godt utgangspunkt for å skape gode relasjoner og vennskap, forteller Dybwad.

Vil du engasjere deg i Børsgruppen UiA?

• Børsgruppen UiA ønsker i hovedsak medlemmer med relevant kunnskap og som investerer egne penger i aksjer. Det er ingen krav om å være veldig flink, men en viss bakgrunnskunnskap forenkler integrasjonen i gruppen og øker kvaliteten på diskusjonene.
  • Ledergruppen ved Børsgruppen UiA deler med glede sin kunnskap med sine medlemmer, men til syvende og sist er det medlemmene selv som    står ansvarlig for egen læring.
  • For mer informasjon om Børsgruppen UiA, kontakt leder, Fredrik Dybwad: leder@borsgruppenuia.no