- Det mest verdifulle med oppgaven vår er at vi har skapt et reelt produkt som vi har fått positive tilbakemeldinger på. Det har vært spennende å lage noe som noen faktisk bruker.

Vilde Hagelund, Siv Marit Haugvaldstad og Kent Richard Rustad, studenter ved multimedieteknologi og -design, har denne våren jobbet med en oppgave i samarbeid med Grimstad kommune. De har utviklet et e-læringsprogram for kontorstøtteprogrammene Office og Outlook. Dette innebærer oppsett av læringsplattformen Moodle, og utvikling av tilpassede videosnutter med påfølgende quiz. Målgruppen for e-læringsprogrammet er ansatte i kommunen.

- Vi har lært mye nytt, blant annet om prosjektarbeid, Moodle og responsivt design. Det er viktig at e-læringsprogrammet kan brukes på blant annet nettbrett. I tillegg har vi fått brukt mange av fagene våre ved at vi har jobbet med foto, video, lyd, design og koding. Det er ganske unikt for vår oppgave.

Studentene forteller at Grimstad kommune satser på e-læring, og at kommunen ønsker å videreutvikle arbeidet som nå er begynt. Tilbakemeldingene underveis har vært gode. - Vi hadde møter med kommunen 1-2 ganger i måneden hvor vi viste frem det vi hadde gjort. Disse møtene var veldig motiverende og oppløftende for vi fikk så mange positive tilbakemeldinger på arbeidet.

I arbeidet har de hele tiden hatt fokus på kommunens ønsker, samtidig som de har hatt stor frihet i utformingen av e-læringsprogrammet. - Vi har fått muligheten til å være kreative, sier Vilde Hagelund.  - I forrige uke sendte vi ut en spørreundersøkelse til brukerne. Her er flertallet positive, og vi har hørt at de korte videoene er tydelige og gjør det lett å lære.

De tre er ærlige på at det har vært en intens periode med mange lange dager, og med mange små og store avgjørelser. - Vi har ei god tone i gruppa, vi kjenner hverandre godt og vi lar flertallet bestemme. Vi har også fått veldig god veiledning her på UiA, påpeker Kent Richard Rustad. Studentene har litt ulike planer for veien videre. Vilde ønsker å studere, Kent Richard å prøve seg på arbeidsmarkedet, mens Siv Marit skal i gang i sommerjobb hos Maritim Båtutstyr – en jobb hun har fått via Kompetansetorget. Med seg i bagasjen har de nå et faktisk produkt å vise frem, et produkt som de også kan utvikle til andre interesserte.