Kristin Spieler (35) fullførte i 2015 en mastergrad i pedagogikk ved UiA. Hun slår et slag for mer samarbeid mellom masterstudenter og arbeidslivet.

Masteroppgaven hun skrev tok for seg hvilke faktorer som legger til rette for innovasjon i en organisasjon. Oppgaven skrev hun i samarbeid med en organisasjon innenfor olje- og gassindustrien med avdeling i Kristiansand.

Som grunnlag for oppgaven benyttet hun en kvantitativ spørreundersøkelse med et utvalg på 507 ansatte.

- For meg var det motiverende at en arbeidsplass var interessert i og ville bidra til det jeg holdt på med. Flere hundre ansatte svarte på spørreskjemaet mitt. Det er jeg svært takknemlig for, og det bidro til at jeg ga det lille ekstra, sier Spieler.

Oppgaven har tittelen ”Grunnlag for nye tanker” og er offentlig tilgjengelig.

Nødvendig pedagogisk kompetanse

Spieler mener at mange flere organisasjoner kunne dratt nytte av pedagogikkstudentenes kunnskap.

- Det er jo viktig at det som undersøkes er av interesse for organisasjonen, slik at de får noe ut av det. Mitt tema var ganske nøytralt og kunne passet til mange ulike virksomheter, sier hun.

Hun mener at pedagogikkstudenter kan ha spesielt mye å bidra med i arbeidslivet.

- Samfunnet har utviklet seg på en slik måte at kunnskap har blitt stadig viktigere for å styrke virksomheters konkurransedyktighet. Det økende fokuset på kunnskap bidrar til at høyere pedagogisk kompetanse er nødvendig for kunnskapsforvaltning både offentlig og privat, forklarer hun.

Utveksling av kunnskap

Den tidligere UiA-studenten tror det er viktig at begge parter er tydelige på hva de vil ha ut av samarbeidet.

- Jeg ønsket å få vite om organisasjonens forventninger til arbeidet mitt. Som masterstudent tror jeg det er viktig å være ydmyk for deres kunnskap og interesser, samt å ha et profesjonelt samarbeid, sier hun.

Spieler forteller at hun i arbeidet med masteroppgaven fikk bruk fra kunnskapen fra sitt eget fag, men at hun også lærte mye fra andre fagfelt.

Oppfordrer masterstudenter

Spieler oppfordrer flere masterstudenter til å ta kontakt med organisasjoner utenfor UiA for å samle materiale til sin masteroppgave.

- Jeg tror det kan være en positiv erfaring å ta med seg inn i jobbsøkingen når man er ferdig. Dessuten er det noe med det å vise frem den kompetansen man har, avslutter hun.

I januar 2016 skal bachelorstudenter i pedagogikk velge tema for bacheloroppgave. Ønsker din virksomhet å foreslå et tema for en bacheloroppgave, eller å stille seg til rådighet for datainnsamling, registrer ditt forslag her på Kompetansetorget.