På et UiA/Coworx arrangement i oktober kom tre studenter i kontakt med den nyetablerte IT-bedriften Effera. De fikk teste Efferas AR-briller og kom frem til at denne spennende teknologien måtte de lære mer om.

De tre guttene går siste semesteret på studiet ”IT og informasjonssystemer” på Universitetet i Agder. Håkon Gilje (21), Yngve Ranestad (25) og Arild Høyland (23) fant hverandre raskt etter studiestart for snart tre år siden, og har siden den gang vært faste samarbeidspartnere under gruppearbeid og prosjekter på studiet.

– Vi har vel egentlig kalt oss for ”A-team”. Helt objektivt sett så klart, ler Yngve.

Det var ikke gitt at guttene skulle ende opp med å skrive en bacheloroppgave innenfor informasjonsteknologi sammen. Som unge studenter flest, var også denne trioen usikre på om de gikk rett studievei. Tilfeldighetene spilte likevel på lag med Håkon, Yngve og Arild, og i dag er de veldig fornøyde med valget de tok.

– Jeg fant veldig fort ut at studiet passet meg. Det er mer praktisk anlagt enn andre lignende studier, og har en passe mengde med både teori og gruppearbeid, forteller Arild.

Utvidet virkelighet

Nå topper det hele seg med et bachelorprosjekt som de har stor tro på. Sammen med Effera ser trioen på teknologien og mulighetene som Augmented Reality (AR)-briller innehar, og hvordan de kan brukes i næringslivet. Arild forklarer at i forskjell til VR-briller, som brukes mye i spill og lignende, at AR-briller baserer seg på en teknologi som lar brukeren av brillene se alt rundt seg som vanlig, men at det tillegges en ekstra dimensjon med bilder og muligheter.

– Brillene styres av gestikulering, og er sånn sett hands free. Det gir mange muligheter, forklares det videre.

Fra Effera var beskjeden klar: - Se hva dere får til, og prøv og feil.

– Vi har fått veldig frie tøyler, og får virkelig prøvd oss som innovatører, forteller Yngve, som også legger til at å jobbe med en bedrift i bachelorperioden legger et godt grunnlag for videre yrkesliv.

Bedriften tilrettelegger

IT-trioen har fått tildelt en egen kontorkrok i Effera sine lokaler, og jobber med prosjektet tre til fire dager i uka her. Da går det i  utvikling, testing, rapportskriving og selvfølgelig litt lek med brillene. Støter de på utfordringer eller har spørsmål, er aldri kompetansen de trenger langt unna. Det er bare å huke tak i en av de ansatte på huset, og det løser seg på et øyeblikk.

– Vi er utrolig heldige som får samarbeide med Effera. De tilrettelegger veldig godt for oss, samtidig som vi får prøvd oss i IT-bransjen selv, forteller Håkon.

– Som studenter spiser vi godt her også! Vi får spise lunsj med de ansatte, skyter Yngve inn med glimt i øyet.

Bedriften selv er også veldig fornøyde med å ha studenter på huset. Daglig leder i Effera, Frank Wehus, forteller at det kun har vært positive opplevelser rundt å ha UiA-studentene i kontorlokalene.

– De har virkelig imponert i måten de jobber på. Guttene tar til seg det som blir sagt i møter og jobber veldig organisert. De har levert noe som er reelt.

Opplevelsen har faktisk vært såpass positiv at Effera nå vil søke om å samarbeide tettere med masterstudenter.

– Vi ønsker å legge mer fokus på å knytte bånd mellom studenter og næringsliv , og gi studentene reelle oppgaver sånn at de virkelig får prøvd seg i arbeidslivet, forklarer Wehus.

Samskaping i praksis

Dette er også et fokus Universitetet i Agder legger stor vekt på, blant annet ved Universitetets egen samarbeidsportal; Kompetansetorget. Å bygge bro mellom studentene og næringslivet er et av satsingsområdene til universitetet, så et slikt samarbeid som Yngve, Arild og Håkon har fått til med Effera ønskes det at flere av.

Instituttleder ved Institutt for informasjonssystemer på UiA, Leif Flak, forteller at de legger stor vekt på at studentene skal få realistisk erfaring i å løse praktiske problemer for offentlige aktører eller næringsliv. Samarbeid med bedrifter som Effera er svært viktig som praksis, og studentoppgaver er nøkkelen til å få dette til.

– Vi opplever at alle har nytte av slikt samarbeid. Studentene får verdifull erfaring i form av reelle arbeidsoppgaver og nye kontakter. Bedriftene får en ressurs i form av studentarbeid og blir kjent med personer det kan være aktuelt å ansette i fremtiden. Instituttet får løpende kontakt med omverdenen som bidrar til å sikre relevans i studiene, sier Flak.

Håkon, Yngve og Arild mener at de gjennom samarbeidet med Effera har gode forutsetninger for å gjøre det bra på bachelorprosjektet hvor de utforsker AR-teknologi.

– Det er veldig motiverende å jobbe med en bedrift på denne måten, og da velger vi å sikte høyt karaktermessig også.

Veien videre

Veien videre etter prosjektet fortsetter mest sannsynlig på UiA for både Håkon og Arild. De har vært svært fornøyde med bachelorstudiet sitt, og  ønsker å satse på et masterstudie innen informasjonsteknologi også. Yngve er allerede før endt utdanning ansatt som front end-utvikler i IT-selskapet Go Mobile, og starter i full jobb etter tiden på universitetet. Men først skal altså guttene ferdigstille bacheloroppgaven i samarbeid med Effera, som leveres i slutten av mai.

Tekst og foto: Ine Rossebø Knudsen