Gå til hovedinnhold

Som 34-åring la Åse Marit Kringeland fotobutikkjobben på hylla for å starte på byggingeniørstudiet på UiA. I bacheloroppgaven har hun gjort betydelige funn for Ribe Betong.

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke lett å  spotte at Åse Marit Kringeland (38) har en fortid som ansatt i fotobutikk når hun forteller om bacheloroppgaven om lavvarmebetong. 38-åringen snakker om betong som om det er noe hun har drevet med hele livet.

Endret karrierekurs

Kringeland fant som 34-åring ut at hun ville endre kurs og gå en helt annen karrierevei. Valget angrer hun ikke et sekund på.

– Jeg ville gjøre noe nytt og har alltid likt matte og realfag, så da satset jeg på ingeniørstudier, forteller den nyutdannede byggingeniøren.

Hun leverte bacheloroppgave ved UiA Grimstad i vår.

– Jeg har klart å nå målet om å bli ferdig før jeg fyller 40, legger hun lattermildt til.

 Testet betongtemperatur

Kringeland har sammen med Kim Johansen, Øyvind Grødem og Tom-Erik Mathisen samarbeidet med Ribe Betong om bacheloroppgaven. 

 – Da oppgaveforslagene fra Kompetansetorget ble presentert var det oppgaven om lavvarmebetong vi syntes virket gøyest. Det var en spennende oppgave som krevde både teoretisk og praktisk arbeid, forteller Kringeland.

 Ribe Betong la ut oppgaveforslaget på grunn av en ny betongspesifikasjon for oppdrag som gjøres for Statens Vegvesen.

 – Bakgrunnen for oppgaven er den reviderte håndboken R762 fra Statens Vegvesen. Her blir den nye bestandighetsklassen «SV-lavvarme» lagt frem for første gang. Dette er en betong for fremtiden, som alle ingeniører innen betongbransjen vil ha et forhold til, forklarer teknologisjef i Ribe Betong Øystein Mortensvik, som også var studentgruppens veileder.

 Kringelands gruppe støpte betong på laboratoriet på UiA og testet ivrig temperaturen på denne. Etter 10 reseptkombinasjoner og 20 støp i labben, fikk de gjøre et fullskala forsøk hvor de undersøkte større masser av betong hos Ribe.

 – Det har vært spennende å se hvordan betongarbeid foregår i det virkelige liv. Vi har måttet bære, styre og veie for hånd, forteller Kringeland entusiastisk.

Mortensvik forteller at den omfattende dokumentasjonen i bacheloroppgaven allerede har vært til nytte i to prosjekter hos Ribe Betong, hvor hydratasjonsvarme har vært en utfordring.

Lærte av hverandre

 Kringeland forteller at de fleste bachelorgruppene på hennes kull samarbeidet med en bedrift i oppgaveprosessen, og hun mener at dette har positiv effekt på studentene.

– Man får se hvordan de gjør det på arbeidsplassen og med det får man en helt annen kompetanse enn i forelesningssalen på UiA, forteller hun.

Byggingeniøren mener at studentene og Ribe Betong har lært av hverandre.

– Vi har fått utrolig god hjelp av faglig veileder og Ribe Betong. I samarbeid med virksomheten så vi plutselig at forsøk som gruppen har brukt to timer på kan ta mye kortere tid hos Ribe. Samtidig har vi blitt fortalt at bachelorgruppen vår har gjort noen av de samme funnene på et halvt år, som det betongbransjen har brukt to år på, forklarer Kringeland. 

Ribe Betong synes det har vært givende å samarbeide med studenter.

– De stiller spørsmål og ser gjerne ting på en litt annen måte og finner andre løsninger. Teknologiavdelingen i Ribe Betong har allerede begynt å se på mulige oppgaver for studenter våren 2018, både på bachelor og masternivå, sier Mortensvik.

Fremtiden

Det er først når kameraet dras opp mot slutten av intervjuet at man skjønner at fotointeressen fortsatt ligger og lurer i bunn hos Kringeland.

– Er det digitalt?, spør hun og peker på det retroinspirerte kameraet.

Kringeland tar med seg mye nyttig erfaring etter å ha samarbeidet med Ribe Betong i bachelorperioden.

– Hvis jeg havner i konstruksjonsbransjen kommer jeg nok til å arbeide med betong. Det har absolutt gitt mersmak, forteller byggingeniøren.

Hun er nå i prosessen med å søke jobb. Kanskje finner Kringeland sin fremtidige stilling utlyst på Kompetansetorget

Tekst og foto: Ine Rossebø Knudsen