Linjeforeningen for mekatronikk, Mekaunikum, satser på økt studenttilknytning til arbeidslivet og har inngått langvarige samarbeid med sentrale bedrifter i regionen - blant annet AMV (Andersen Mekaniske Verksted), NOV (National Oilwell Varco) og GCE Node.

Mekatronikkbransjen er stadig i endring, og leder i Mekaunikum, Fredrik Bringager, mener et tett samarbeid med næringslivet vil hjelpe studentene til å holde seg oppdatert på hva som skjer i markedet.

– Mekatronikkbransjen er en næring som utvikler seg enormt raskt, og derfor er det å holde seg oppdatert noe av det viktigste vi studenter kan gjøre. Samarbeid med næringslivet blir derfor en utrolig viktig ressurs for oss. Samarbeidsbedriftene våre bidrar både med kapital, foredrag, oppgavesamarbeid til bachelor og master, mulige sommerjobber og erfaring. Gjennom kontakten med næringslivet blir vi presentert for de nyeste trendene og hva vi bør være forberedt på før vi entrer arbeidslivet.

Videre forteller Bringager at Mekaunikum har mange spennende planer for høsten, hvor de også håper på å kunne holde en del arrangementer åpne for alle UiA-studenter. For å være oppdatert på programmet gjelder det å følge Mekaunikum på Facebook.

Les mer om Mekaunikums samarbeid med AMV her.

Tekst: Anne Espeland Berg