Både læring og samarbeid kan ta mange former, og det har multimediestudentene Maren Oustad Torve, Victoria Solberg og Camilla Otterstad Solheim fått erfare. I høst tok de emnet IKT-prosjekt, DAT-215. Det endte med klatrekurs og utfordrende filming fra fjellveggen
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Maren Oustad Torve i aksjon i klatreveggen. Foto: Victoria Solberg
I emnet IKT-prosjekt skal multimediestudentene levere et ferdig produkt. Studentene, Maren Oustad Torve, Victoria Solberg og Camilla Otterstad Solheim ble utfordret av faglærer, Tore Helland Næss, til å lage promofilm og bildearkiv for Grimstad og Arendal klatreklubb, i tillegg til å lage grafiske fremstillinger av sentrale ruter i Aust-Agder. Det har de ikke angret på, forteller Maren Oustad Torve.
– Dette har vært et veldig spennende, engasjerende og utfordrende prosjekt å være med på! Vi startet helt på scratch med klatrekurs, og utover i prosjektet klatret vi med kamera og tok både bilder og film fra høye fjellvegger. I tillegg til den faglige utviklingen, var det veldig gøy å lære å klatre. Det er ekstra gøy at vi nå har blitt en del av klatremiljøet selv.
I tillegg til at de tre studentene har lært å klatre og blitt en del av klatremiljøet, forteller Torve at de også har hatt et stort faglig utbytte av prosjektet.
– Utover at jeg har lært mye om selve fagområdet, så har det også vært nyttig å jobbe på denne måten. Vi har jobbet mot en oppdragsgiver, og har tatt stilling til deres behov og ønsker - slik det også er i arbeidslivet. Prosjektet kan også settes i portifolioen, slik at potensielle arbeidsgivere kan se hvilken kunnskap vi sitter på. Ekstra gøy er det at vi har fått god kontakt med klatreklubben, og at prosjektet førte til at vi valgte å samarbeide med dem videre i forbindelse med bacheloroppgaven. Det gjør også at vi har en god referanse å vise til senere i arbeidslivet.
Avslutningsvis anbefaler Torve andre studenter til å gripe mulighetene de får.
– Jeg anbefaler alle studenter som har muligheten til å gjøre noe av det samme - enten det gjelder praksis, prosjekter eller samarbeid om oppgaver. Vi kunne sikkert ha valgt et “enklere” og mindre utfordrende prosjekt, men da tror jeg vi hadde gått glipp av mye. For oss har det å utfordre oss selv - både faglig og fysisk - gjort at vi sitter igjen med et mye større læringsutbytte, i tillegg til mange positive opplevelser på et personlig plan.
Her kan du se filmen som ble resultatet av samarbeidsprosjektet.
Tekst: Anne Espeland Berg