Motion Global Limited er et av verdens største selskaper innenfor salg av designerbriller på nett. Tidligere UiA-student, Kristoffer Broen Berg (23), fant traineestillingen i Italia på Kompetansetorget
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fra Kristiansand til foten av Alpene
I fjor vår skrev Kristoffer bachelor i Markedsføring og ledelse ved Handelshøyskolen (UiA). Nå er han trainee i Motion Global Limited, og jobber med digital markedsføring i Torino.
– Jeg fant stillingsutlysningen på Kompetansetorget, og siden jeg ikke hadde vært på utveksling tidligere, så jeg på dette som en fin mulighet til å skaffe meg internasjonal erfaring. Ved å jobbe i en annen kultur får man nye perspektiver, både på arbeidskultur og på ulike markeder. I tillegg er det en fin mulighet til å bygge både nettverk og vennskap med mennesker fra andre deler av verden.
Selv om Kristoffer hadde brukt ekstra tid på å skaffe seg relevant erfaring ved siden av studiene, var han langt fra sikker på at han skulle ende opp med å få jobben.
– Etter at jeg hadde sendt inn søknaden tvilte jeg veldig. I søknaden var nemlig et av punktene å beskrive hvorfor akkurat jeg var unik. I stedet for å gå for klisjésvarene valgte jeg å skrive en slags vits. Jeg tenkte at markedsføringsfolk ikke skal være helt A4, og at en vits måtte være innafor. Jeg tror kanskje at det var dette som gjorde at jeg skilte meg ut, men fraskriver meg alt ansvar dersom noen prøver på det samme.
Relevant arbeidserfaring
Kristoffer forteller at arbeidsoppgavene er mange og varierte. Han har ansvar for både det danske og det norske markedet, og jobber blant annet med sosiale medier, oversettelsesoppgaver og lokalisering. Selv om han trives godt, forteller han at det var en merkbar overgang å gå fra student til trainee.
– Selv om jeg studerte markedsføring har læringskurven vært bratt. Her er det «ingen kjære mor», og det er lange dager med tidvis beinhardt arbeid. Samtidig er det er en veldig bra erfaring. Jeg får mye ansvar, og det å være en del av et internasjonalt team og jobbe med relevante oppgaver er gull å ha med videre. Jeg har blant annet fått være med på å endre hele selskapets strategi for sosiale medier, og dermed vært med på å påvirke hele varemerket. Det syns jeg er ganske kult!
Anbefaler utenlandsopphold
Det finnes mange spennende muligheter for å tilegne seg internasjonal kompetanse. Økt globalisering stiller krav til jobbsøkerne. Møte med ny kultur og inspirerende mennesker kan gi et bredere perspektiv og nye tanker.
Kristoffers tips til studenter:
Tekst: Anne Espeland Berg
Foto: Privat