Masterstudentene i Samfunnskommunikasjon ønsker samarbeidspartnere for vårens masterprosjekter. - Flere virksomheter burde benytte seg av den unike kompetansen deres, mener professor.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Masterstudiet i Samfunnskommunikasjon handler om strategisk kommunikasjon, medieanalyse, retorikk, nye medier, samfunnsplanlegging og omkringliggende emner. Andreårsstudentene avslutter studiet med et halvt års arbeid med masteroppgave.

- I min masteroppgave kunne jeg tenke meg å jobbe med noe innen kommunikasjon i helsevesenet, sier masterstudent Jon-Arne Haugseth.

- Jeg kunne for eksempel sett på hvordan informasjonsformidling og opplæring foregår i forhold til "den nye pasientrollen" i helsevesenet, fortsetter han.

Innholdsmarkedsføring og medie-forhold

- Jeg er veldig interessert i hvordan innholdsmarkedsføring kan brukes for å bygge omdømme, for eksempel via sosiale medier, sier Marie Aasbrenn - en annen av masterstudentene som er åpne for oppgavesamarbeid.

Også Caroline Dalland er på jakt etter et emne til sin oppgave.

- Jeg har mest lyst til å gjøre en innholdsanalyse. Jeg kunne for eksempel gjennom tekstanalyse forsøkt å si noe om forholdet mellom journalistikken og pr-bransjen eller lignende, sier hun.

Mange muligheter

Dette er bare tre av rundt 15 masterstudenter i Samfunnskommunikasjon som skal skrive masteroppgave våren 2015. De første masteroppgavene i det relativt nye studiet ble skrevet i 2012, og siden da er det skrevet oppgaver med mange ulike temaer:

  • strategisk bruk av sosiale medier
  • krisekommunikasjon
  • identitetskaping i fusjoner
  • analyse av nettsider
  • visuell kommunikasjon
  • oppdragsfinansiert journalistikk
  • omdømmebygging
  • employer branding i sosiale medier
  • samfunnsansvar
  • geriljamarkedsføring
  • miljøkommunikasjon
  • kommunikasjon i samfunnsplanlegging
  • sosiale medier i valgkamp
  • nødetaters bruk av sosiale medier

- Unik kompetanse

Professor Elise Seip Tønnessen er ansvarlig for gjennomføringen av masteroppgaveprosjektene på Samfunnskommunikasjon-studiet. Hun mener studentene representerer en unik kompetanse som det sørlandske arbeidsliv nå har muligheten til å benytte seg av.

- Dette er det eneste studiet av denne typen i hele landet. Mange virksomheter tar seg nok ikke tid til å gjennomføre gode kommunikasjonsanalyser og lignende i en travel hverdag, men her kan man få muligheten til kyndig hjelp, sier Tønnessen.

- Hva slags kompetanse er det disse studentene besitter?

- De har en strategisk og analytisk kommunikasjonskompetanse, og mange har også stor kunnskap og interesse for nye medier.

Frist 1. desember!

Studentene er allerede i full gang med å finne emner for oppgavene sine, og skal helst ha bestemt seg i løpet av november. Forslag kan registreres på Kompetansetorget og merkes med emnekode KOM-500.

- I ett oppgavesamarbeid med oss vil vi stå for den faglige veiledningen. Vi inngår en trepartsavtale, for å sikre oss at studenten får den oppfølgingen og tilgangen til materiale den trenger for å gjennomføre masteroppgaven som planlagt, sier Tønnessen.

Det er vanlig prosedyre at masteroppgavene publiseres, men dersom oppgaven inneholder informasjon man ønsker å ha for seg selv kan oppgaven gjøres konfidensiell.