Mekatronikk - Nykonstruksjon av Drifting Bil

Kort introduksjon:

Drifting er i dag en motorsport som blir mer og mer populær og krever store ressurser med tanke på driften av laget og kjøretøyet. Skaar Drifting kjører en konkurransebil basert på en 4 dørs BMW med en 6 liter V8 motor som yter 350hk. Laget har ambisjoner om å hevde seg nasjonalt og internasjonalt og i denne sammenheng ønsker de å designe og bygge en helt ny konkransedyktig bil.  For å få høy kvalitet på den nye bilen ønsker Skaar Drifting å samarbeide med ingeniørstudenter fra UiA.

Prosjekt Beskrivelse

På grunn av motorens størrelse og antallet komponenter, samt krav om enkel demontering/montering må motorrommet utformes optimalt. Det betyr at fronten samt motorrommet må digitaliseres og ny løsning må utvikles iht. til eksisterende regelverk for drifting. For motorstyring og nødvendige elektriske komponenter skal det utvikles nytt ledningsnett og en oversikt over de forskjellige komponenters strømtrekk. Dette skal vises i nytt koblingsskjema. Dette involverer konstruksjon av rørramme som skal binde komponenter i motorrommet og fronten sammen. Et nytt ledningsnett må utvikles for motorstyring og de nødvendige elektriske komponentene.

Oppdragsgiver

UiA / Skaar Drifting

Oppgaveforslag

Type: Fra virksomhet
Publisert: 2023-09-28
Status: Ledig
Grad: Uspesifisert

Dette forslaget er åpent for flere studentoppgaver.