prepare. pedagogikk (Akademisk esport som tilrettelagt undervisning i ungdomsskole og vgs.)
Hos prepare. skal akademisk esport og spilldidaktikk brukes som et verktøy til måloppnåelse, og til å gi vurderingsgrunnlag i fagene. Dette gjøres gjennom sosial og faglig tilpasset opplæring i grunnskolen og på videregående skole. Pr. nå har vi fokus på overgangen mellom 10.trinn og videregående. Vi lykkes med dette fordi vi ser eleven og jobber ut fra elevens styrke. Undervisningen er interessebasert og spillpedagogen samarbeider tett med faglærer.
I akademisk esport tar vi i bruk direkte overførbare egenskaper fra spill til kompetansemål. Dette gjør at undervisningen er relevant, praktisk tilrettelagt og at vi kobler teori til praksis. Vi kan regne statistikk på elevers spilltid i matematikkfaget, skrive en fortelling i norsk etter å ha sett en trailer for et spill, vi kan nyttiggjør en spilløkt ved å skrive rapport på engelsk i etterkant og mye, mye mer.
Spillingen skal kombineres med fysisk aktivitet og lære om restitusjon, prestasjon og ernæring. I tillegg kommer relasjonsbyggende arbeid både mellom pedagog/elev, elev/elev og skole/hjem.
Når eleven får tilbud om å delta på prepare., utarbeides det en oppfølgingsplan i samarbeid med skolen og faglærer. Slik får eleven tett og individuelt tilrettelagt undervisning av pedagog. Vi skal jobbe med elevene på tre måter:
• Bruk av dataspill for å undervise i ulike tema eller kunnskaper for å nå faglige læringsmål og vurdering.
• Bruk av samarbeidsspill for å jobbe sosialpedagogisk og miljøterapeutisk.
• Bruk av spill til å lære arbeidslivsferdigheter som koding, design og videoredigering.
prepare. er en læringsarena der en øver på å være sosial og på å få relasjonskompetanse. Vi ønsker å bygge mestringsfølelse, selvfølelse og motivasjon for så å gi økt lærelyst og tilstedeværelse. Vi tar i bruk spillpedagogikk og bruker akademisk esport som motivator.
Prosjektet er utviklet av lektor med tilleggsutdanning, Maj-Elin Milla Heigre, i samarbeid med Lyngdal IL og Universitetet i Agder. Det har blitt kjørt en pilot ved Lyngdal ungdomsskole i ett år. Lyngdal IL har bidratt med utstyr og lokale, UiA ved Rune Andersen har en rådgivende rolle. Studenter ved esportlinja på campus Grimstad/UiA bidrar inn i undervisningen.